Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Engagerat om kvinnors osynlighet

Ebba Witt-BrattströmKulturmannen och andra texterNorstedts

Annons

ESSÄER. Kulturmannen har debatterats flitigt de senaste åren. Den där självgode, lätt pompöse och narcissistiske mannen, som befinner sig i kulturlivets mittpunkt. Lika beundrad som övertygad om sin egen genialitet. Och ointresserad av kvinnors skapande.

Litteraturprofessorn Ebba Witt-Brattström har befunnit sig i debattens mittpunkt med sina vassa och välformulerade texter.

Nu återkommer hon till ämnet i sin nya essäsamling, där hon kopplar greppet både på kulturmannen och på en litteratursyn som är blind för kvinnors verk.

Redan i inledningen slår hon fast att vi riskerar att bli ”halvbildade” om vi enbart läser böcker av män. Eller tror att böcker av män är så mycket mer värdefulla och fyllda av djup och insikter än böcker skrivna av kvinnor.

I essäsamlingen rör hon sig från debatten om kulturmannen över till litteraturens värld, där hon gör djupdykningar i en rad författarskap och visar upp dem i nytt ljus.

Det är en fröjd att läsa Ebba Witt-Brattströms analyser av författare som Selma Lagerlöf och Sofi Oksanen, Lena Andersson, Katarina Frostenson, Kerstin Ekman och många, många fler.

Det är texter som vilar på solid kunskapsgrund, med litterära referenser och analysverktyg, samtidigt som hon skriver med uppfriskande skärpa och rak, dräpande humor.

Det är en välmatad essäsamling, där hon bland annat lyfter fram förra sekelskiftets ”nya kvinna”, som dök upp som aktivist, konstnär, journalist och författare. En självständig kvinnotyp som får liv i Elin Wägners roman ”Pennskaftet”, där jämställdheten har tagit stora kliv och kvinnan får agera som en hel människa.

Hoppfullt, men också upplagt för bakslag.

Ebba Witt-Brattström är inte imponerad av hur Harry Martinson, Elin Wägners efterträdare i Svenska Akademien, skildrade hennes författarskap i ett tal.

Nedvärderande och kryddat med härskartekniker, enligt Ebba Witt-Brattström.

Några av texterna är nyskrivna, andra har publicerats på olika håll. Gemensamt är udden, den där uppfordrande skärpan i Ebba Witt-Brattströms skrivande.

Hon vill att vi ska få upp ögonen för de strukturer som nedvärderar och osynliggör kvinnor och hon gör det med hjälp av engagemang, kunskap och vasst driv.

På försättsbladet citerar hon Sigrid Undset: ”Tänkande är en sport för orädda.”

Ebba Witt-Brattström är en av dem.

Mer läsning

Annons