Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handlingen tar ingen plats

Lina Josefina LindqvistSkarvNorstedts

Annons

ROMAN. Beskrivningarna i Lina Josefina Lindqvists debutroman ”Skarv” sväller ofta ut och blir alltför omfångsrika och det bestämmer mer än något annat boken.

Maren, brodern Finn och modern bor på en ogästvänlig liten ö i nordligaste Norge. Hon strövar runt på ön och beskriver bebyggelser och människor. I de delarna liknar boken mer ett reportage om vardag och liv i en miljö utan framtid.

Hon utfordrar öns vildkatter och ligger med Geir utan att det förändrar så mycket. Finn ordnar en grillfest och man gör en utfärd till grannöns berömda fågelberg.

Utan handling riskerar en bok att tappa styrfart och det är vad som sker här. Jag tycker inte att personerna kan fylla ut det där episka tomrummet, de förblir rätt osynliga.

Tristan, en gammal excentrisk miljonär, anländer till ön. Hans döda mor var konstnär och har skapat det monument som under pompa och ståt invigs i bokens slutskede.

På ön brändes en gång fler häxor än på något annat ställe i Norge. Maren försöker förstå vad som hände men kommer aldrig det historiska förloppet särskilt nära.

Det svindyra och jättelika konstverket ska ge de här brända kvinnorna upprättelse. Men Lindqvist visar att människor på ön fortfarande talar illa om, beljuger och bär falskt vittnesbörd om sin nästa.

Mer läsning

Annons