Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En musikens man tar plats på tiljorna

Gräv där du står. Men glöm inte att lyfta blicken och ta in vad som händer i världen. En länsteater ska klara av att göra båda, tycker nya teaterchefen Niklas Hjulström.

Annons
Västmanlandsteaterns nya chef, Niklas Hjulström, har smygstartat jobbet under maj för att komma in i verksamheten. Än så länge tågpendlar han från hemmet i Stockholm men har tankar på att bli västeråsare. Det han har sett av stan tycker han om. ”Jag blir deppig av fula miljöer men här är ju jättefint, särskilt runt teatern. Och jag gillar att det finns många små butiker i centrum som försöker hålla stånd mot de stora köpcentrumen.”

1 juni tar han över som chef för Västmanlands teater rent formellt. Då har han tillbringat större delen av maj åt att sätta sig in i verksamheten.

– Det är en sådan otrolig skillnad mot Stockholm, säger Niklas med ett brett leende och slår ut med armarna där han sitter i sitt nya kontor, som för att vi ska förstå att skillnad i det här fallet är något bra.

– Jag har bara varit här i tio dagar och jag känner mig väldigt väl omhändertagen, fortsätter han leende.

Han berättar att han varit på teatern tidigare, som publik och tyckte om det han såg. Nu när han kliver in i verksamheten räknar han med att börja från botten – som han uttrycker det – för att arbeta sig in och bli en del av verksamheten.

– Det är annorlunda nu än när Kajsa (Giertz) började. Det känns som om den turbulenta tiden är över, säger han mer allvarsamt.

– Vi kan börja jobba direkt. Kajsa har satt kommande säsong och det känns jättebra. Då kan jag fokusera på vad jag vill göra.

För planer finns det. Många, både stora och lite mindre. En av Niklas Hjulströms filosofier när han jobbar är ”gräv där du står”. Eller som han också uttrycker det: ”Vi ska spela om och för dem som är här”.

Det är just den tanken som bär hans första stora projekt. Det ska handla om den stora skogsbranden som rasade sommaren 2014 här i Västmanland. Grunden ska vila på berättelser ur verkligheten, berättelser från dem som fanns där mitt i modern tids största naturkatastrof i Sverige.

– Plötsligt fick hela samhället göra sitt yttersta, spänna musklerna, när människor fruktade för sina liv och var tvungna att fly sina hem. Hur tänkte man då? Det är viktiga historier att berätta.

Arbetet ska påbörjas runt årsskiftet. Då ska Niklas och hans medarbetare ge sig ut i länet för att leta rätt på dem som vill berätta. Kanske ingen lätt uppgift, men hans erfarenhet säger att människor vill berätta – bara någon tar upp tråden och börjar.

– Det kommer att bli en fantastisk föreställning, det är jag helt övertygad om. Men exakt vad det blir vet man inte. Det är berättelserna som ska leda oss, inte tvärtom.

Tanken är att insamlandet och sedan skrivandet kommer att ta hela nästa år innan repetitioner tar vid och föreställningen kan stå klar hösten 2018.

Allra först, när han tillträder officiellt, ska Niklas ge sig ut på en turné. Han och Olof Walldén, Västmanlands- teaterns ordförande, ska besöka kultur- och kommunpolitiker i Västmanlands övriga nio kommuner.

Samtidigt ska han se sig om efter de nyckelpersoner som kan leda honom vidare till dem som vill dela med sig av sina brandupplevelser.

Att få samla in och forska kring det här stora projektet är något av grunden i Niklas drivkraft. Han funderar mycket, på existentiella frågor, på vad det är som formar oss. Och menar att även om teatern är lokal så måste det som visas där också adressera de stora frågorna. Krig, mobbning och genusproblematik är ämnen som påverkar alla.

– En länsteater måste klara av att belysa både det som händer här och det ute i världen.

En kommande föreställning på det temat är ”Rapport från ett omklädningsrum”, om unga killars könsidentitet. Den ska sättas upp i ett omklädningsrum i Hallstahammar för att sedan turnera i länet.

– Unga vågar ju inte klä om till gympan inför sina klasskompisar längre. Det är ju inte klokt. Vad är det som händer?

Där tycker han att teatern har en mycket viktig roll i samhället, att sätta fingret på sådana problem och belysa dem.

Niklas Hjulström kommer senast från Stadsteatern i Stockholm där han verkat som skådespelare och regissör. Att vara chef jämför han med att just regissera, eller sätta upp en konsert. För det är i musiken han har sina rötter, läste musikvetenskap innan han bytte riktning och började på Teaterhögskolan i Stockholm.

– Det är nog det första som kommer att märkas, tror jag. Kajsa kom från dansens värld, jag kommer från musikens. Självklart kommer det att bli mer musik. Bara en sådan sak som att här finns två anställda musiker. Vilken lyx!

Att själv stå på Västmanlandsteaterns scen kan han mycket väl tänka sig. Sen, när han blivit mer varm i kläderna. Nu ska han först lära känna sina medarbetare.

– Branschens största tillgång är ju människorna man arbetar med. Jag ska naturligtvis arbeta för att alla ska komma till sin rätt, att alla ska kunna göra sitt allra bästa. En lägre ambition än så kan man inte ha.

Niklas Hjulströms första stora projekt kommer att handla om skogsbranden som härjade 2014. Berättelser därifrån ska samlas in och så småningom mynna ut i en föreställning.Foto: Peter Krüger

Niklas Hjulström

Ålder: 54 år.

Familj: Sambo. Tre söner, 24, 20 och 14 år.

Bor: Stockholm. ”Än så länge. Sambon jobbar där, någon av oss kommer att få pendla. Vi vet inte vem än.”

Bakgrund: ”Åh, jösses. Hur mycket tid har du ...?”

Skulle bli musiker först, läste musikvetenskap. Bytte inriktning och började scenskola som han gick ut 1990. 1996–1999 konstnärlig ledare för Angeredsteatern. 2001–2008 konstnärlig ledare för stora scenen på Folkteatern i Göteborg. 2010–2016 har han arbetat som regissör och skådespelare på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Har medverkat i en mängd filmer och pjäser både som skådespelare och regissör genom åren.

Aktuell: 1 juni efterträder han Kajsa Giertz som chef för Västmanlands teater.

Mer läsning

Annons