Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett bokslut över mänskligheten

Kan ett requiem, en dödsmässa för en enskild människa, användas som bokslut över mänsklighetens usla sätt att ta hand om vår jord? Ja, det måste erkännas att Folkoperan lyckas med det i Mozarts Requiem.

Annons

Mozart skapade Requiem inte bara som ett vackert verk på beställning. Han uttryckte sin egen dödskamp i det, medveten om att det var hans sista uppdrag. Ja, han hann inte ens slutföra det. Hans assistent Frans Xaver Süssmayr fyllde i de ofullbordade satserna och skrev egenhändigt de tre sista, dock utan stilistiska skarvar. Han kände tydligtvis sin mästare.

När verket ges i konserthuset är det Västerås sinfonietta och Västerås kammarkör, med dirigenten Henrik Schaefer, som insiktsfullt tolkar Mozarts sinne för variation i klang och volym, så betydelsefullt för känslofärgerna, inte minst i ett requiem.

I Folkoperans version av Mozarts Requiem protesterar barnen mot hur de vuxna låter världen gå under.

Men när samarbetspartnern är Folkoperan tillkommer en hel del annat stoff. Och det är här det kan bli problem för dem som känner till Mozarts historia och för dem som är förtrogna med ett ursprungligt requiems innebörd, den enskilda döda människans väg till Gud.

Jag såg Folkoperans uruppförande förra hösten på hemmascenen i Stockholm och var skeptisk till receptet, känt från tidigare uppsättningar, exempelvis Matteuspassionen: Man tager ett berömt sakralt verk, blandar in nutida samhällsproblem, saltar med existentiella ämnen och tillsätter talroller, en raffinerad dramaturgi och digitala effekter.

Vart tog dödsmässans centrala innehåll vägen? Jag hade med mig frågan till Västerås konserthus och fick en ny vinkel.

I Folkoperans anrättning finns ytterligare en ingrediens, en grupp barn som berör mig mycket mera denna gång, när de protesterar mot de vuxnas undermåliga sätt att ta ansvar för vårt jordklot.

Deras engagemang är stort, deras energi outtröttlig. De är oerhört charmiga och publiken blir betagen.

Västerås Sinfonietta och Folkoperan framför Mozartz Requiem.

Kopplingen till Requiem-temat är inte självklar när barnen i moraliserande ton blottar kollektiva synder i samhället. Men de hjälper mig att acceptera Folkoperans intention, att utnyttja en av vår tids största sakrala klassiker för att göra bokslut över hela mänsklighetens tillvaro.

Och jag måste erkänna att uppsättningen har en ärlig konsekvens i gestaltningen och att Folkoperan gör ett strålande professionellt arbete, nu i samarbete med lokala aktörer.

Från Folkoperans uppsättning kommer barnaktörerna och de fyra sångsolisterna som står för både teatrala och musikaliska höjdpunkter.

Lokala tillsatser, förutom orkester och kör, är bebisar och skolbarn, i dag klass 5 från Fryxellska skolan.

Vissa detaljer är pikanta, vissa ren publikfriande, skriver vår recensent Birgit Ahlberg-Hyse.

Vissa detaljer är pikanta, vissa rent publikfriande. Risken är att publiken tjusas mera av detaljerna än av helheten och missar texternas halt och musikens kvalitet.

Jag försöker se Folkoperans bearbetning av Requiem som ett nytt sätt att belysa skuld, död och försoning. Men jag hoppas att de stående ovationerna inte bara gäller de betagande barnen utan även musikernas och sångarnas arbete med originalet.

Requiem gavs i Konserthuset i torsdags och ännu en föreställning ges på lördag, 29 oktober.

Musik

Mozarts Requiem

Västerås sinfonietta

Västerås kammarkör

Solister och barn från Folkoperan

Västeråskonserthus

I torsdags och på lördag 29 oktober.

Mer läsning

Annons