Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glass i stora lass jämfört med 60-talet

Äntligen är glassäsongen nära. FP dök ner i frysdisken för att se vilka nyheter som finns –  och om någon av klassikerna har försvunnit.

Annons
Fagerstabona och syskonen Nicola Christiansen och Nikki Christiansen gillar glass.

På 1960-talet låg den totala glasskonsumtionen i Sverige på runt sju liter per person och år. Cirka fyrtio år senare, 2006, åt vi nästan dubbelt så mycket. Tolv liter per person och år, visar Jordbruksverkets mätningar.

Det syns många nya sorter i glassdisken inför sommarens heta dagar. Ett av de större märkena, GB Glace, har lanserat tio nyheter i år.

En trend tycks vara glass utan både strut och pinne, som klassikern Sandwich fast i modernare tappning. I smakväg verkar jordnötssmör och choklad vara poppis denna säsong.

– Vanlig paketglass går hela året, den ökar bara lite på sommarhalvåret. Men det är framför allt pinnglassen som ökar mer när det är fint väder, säger Malin Åhs, butikschef på Coop Extra i Fagersta.

Ben Jerrys är ett glassmärke som lockar sötsugna året runt.

– Den har verkligen blivit jätteinne, säger Malin Åhs.

– Sedan går Magnumglassen bra, framför allt när de kommer med någon ny smak, tillägger hon.

Några som gillar glass är Fagerstaborna Nicola och Nikki Christiansen.

– Men inte på vintern. Då fryser man mer, säger Nicola Christiansen.

Favoriterna är daimstrut respektive lakritspuck.

Se även - Tv: snart är glassäsongen här

Glass i stora lass

Mer läsning

Annons