Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gränslös Horisonter på Västmanlands Teater

Västmanlands Teater hyser en gudabenådad musiker och improvisatör i Andreas Kullberg, och när han och hans orgel från 20-talet får bli navet för den hisnande upplevelsen "Horisonter" blir det just så gränslöst som regissören nog tänkt sig.

Annons

Senast vi fick dela Olle Strandbergs regi var han här med Undermän, en styrkeakt i balanskonst med akrobaten som förlorat sin partner. Och i Horisonter återkommer den livsviktiga balansen, beroendet av den andre – och modet att ge sig ut i det okända, att släppa taget ändå.

Teaterns gyllene kontrakt med Cirkus Cirkör ger oss gastkramande balanskonster genom tävlingsdansaren Imogen Huzel, vars högtflygande åmanden får en att ängsligt spana efter skyddsombudet.

Föreställningen Horisonterblir en halsbrytande akrobatisk performance, med kompositören Andreas Kullbergspumpande orgel som suggestivt nav.

Publiken får förstås inte vara ifred heller, utan dras in och ur de baxande förflyttningarna, medan Kullberg pumpar på med sin elförstärkta, suggestiva tramporgel, till texter om rummet ”som är ingenting och allting på samma gång”.

Läs mer: Horisonter – en högtflygande upplevelse på teatern

Dansarna Tarek Halaby och Hanna Strandberg bidrar även med sång och instrument, och bildar så med Imogen Huzel en trio av singlande fallskärmsflygare längs golvet, som om vi såg dem uppifrån. Ballongfärdens känsla finns med som inspiration, men mer behöver man inte begripa. För vi är väl ändå ”intelligenta varelser som existerar tillsammans i det okända” – som i en av de framimproviserade texterna. Den som vågar släppa taget får se.

Ann Lystedt

Även 4:e teatern satsar på scenkonst för unga. Läs mer om "Trojar har fallit!:

Troja har fallit! – En pedagogisk seger för 4:e teatern

”Våld, blod och rock’n’roll”

Mer läsning

Annons