Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Philip K Dicks överrumplande energi

BOK: Crister Enander läser Philip K Dicks kontrafaktiska klassiker "Mannen i det höga slottet".

Annons

De som besöker den till det yttre allt annat än eleganta butiken där Robert Childan säljer såväl nostalgiska föremål som möbler och andra artefakter från tiden före det stora kriget, då Japan vann över USA, blir ofta förvånade över den mångfald butiken erbjuder.

Och ännu svårare är det att inse hur denne genant inställsamme, alltid timida och svettigt undfallande Mister Childan kan hanterade ganska avancerade transaktioner som sker i affären. Hans butik, American Artistic Handcraft, ligger på Montgomery Street och affärsrörelsen har gott anseende bland samlare och specialister.

Philip K Dick. Foto: Bakhåll förlag

Året är 1962. Mister Childans butik har ett förhållandevis bra läge i San Francisco. Staden är översvämmad av alla de japaner som styr staden och landet. De amerikanska kollaboratörerna – kallade pinocher – möter mest förakt från såväl befolkningen som de nya härskarna. Japanerna dominerar alltmer gatubilden inne i centrum, och det syns genast om de är vanliga arbetare eller tillhör det styrande toppskiktet. Mister Childans kundkrets kommer nästan uteslutande från den nya övre medelklassen. Hans priser motsvarar på inget sätt butikens yttre anspråkslöshet.

I den egenartade och ettrigt produktive Philip K Dicks kontrafaktiska roman ”Mannen i det höga slottet” – utmärkt översatt av Eva Gabrielsson – är det mesta sig egentligen likt. Vad som förändrats – sett från vår verklighet – är i första hand de som innehar makten. Även om det inte är Philip K Dicks enda syfte ställer romanen frågan om det inte i de flesta fall är makten som startar krig för egna syfte alltmedan medborgarna tvingas att slåss och dö för sitt land som imorgon styrs av en annan, lika främmande maktelit som i sin tur snart kommer att kräva att folket ska slåss och dö för sitt land.

Läs mer: Fler bokrecensioner finns att läsa här

Den tankespiralen leder obevekligt associationerna vidare till vilka grundläggande drivkrafter som styr livet, makten, nationen och ekonomin. Och följdfrågan ger sig automatiskt: Borde inte folket erövra makten – sprida den på fler händer – för att få ett stopp på förtryck och galna krig? Philip K Dick, denne enormt produktive science fictionförfattare, befinner sig i ”Mannen i det höga slottet” nära de stämningar som Kurt Vonnegut skapade i sina bästa berättelser.

Även Philip K Dick manar i sina skildringar av vardagen fram dess inneboende absurditet och märkliga utmaningar som oftast står bortom kontroll för de som drabbas.

Nu är slaveriet återinfört. De stora klasskillnaderna styrs huvudsakligen utifrån etnisk tillhörighet. Svarta är inte längre välkomna i samhällslivet. Den prominente Mister Tagomi, som tagit kontakt med Childan för att köpa en gåva, börjar se hur detta nya samhälle knakar i fogarna, hur det sammanhållande kittet fort börjar förlora sitt fäste. Något i samhällets grundvalar är på väg att förändras.

Philip K Dick, som avled 1982 vid femtiofyra års ålder, fick inga större framgångar med sina hundratals böcker under sin levnad. Desto större framgångar skördade han postumt. Ett flertal av hans böcker har framgångsrikt filmatiserats, för att bara nämna några: ”Blade Runner”, ”Total Recall” och Minority Report”.

Språket i ”Mannen i det höga slottet” äger, som ofta hos Philip K Dick, en nästan överrumplande energi som direkt förmår att gripa tag. Intensiteten, det gäller även de mer perifera bihandlingarna, är som en sjudande sång om samtidens svårupptäckta och välbevarade hemligheter.

Crister Enander

[email protected]

LITTERATUR

Philip K Dick

”Mannen i det höga slottet”

Översättning: Eva Gabrielsson

(Bakhåll)

Mer läsning

Annons