Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politiskt på teatrarna i höst

Fundamentalisten Jeanne d'Arc, bankmannen Tartuffe och den 80-åriga fredsaktivisten Agneta dyker upp på scenerna i höst. Via dem vrider och vänder teatrarna på vår politiska samtid.

Annons

Gudrun Hauksdottir och Nina Persson står bakom uppsättningen

Riksteaterns "Olydnad" handlar om Agneta Norberg, 80-årig fredsaktivist, som liggstrejkar på Kallax flygfält utanför Luleå för att stoppa en Nato-övning. Hon och hennes vänner har tagit sig in med hjälp av en trädgårdsspade. Till sitt 80-årskalas har hon bara en önskan: att släktingarna ska skänka pengar så att hon kan betala sina böter för att ha brutit mot lagen.

– Den olydiga personen överträder demokratins gräns, och förflyttar den också i vissa fall, konstaterar regissören Lisa Färnström.

Hennes och dramatikern Eva-Maria Dahlins nyskrivna pjäs (urpremiär i Storuman 25/10), bygger på autentiska svenska berättelser och ingår i den fleråriga satsning på demokrati- och miljöfrågor som Riksteatern nu inleder.

Mer politik

Fler exempel på politiskt engagerad teater finns i höstens repertoarer. Teater Tribunal i Stockholm ser samtiden i Bertold Brechts revolutionsdrama "Modern", om den fattiga mamman som 1917 ställer sig på barrikaderna. Folkteatern i Göteborg synar vår medmänsklighet i sömmarna med hjälp av samme dramatiker och "Den goda människan i Sezuan", med premiär 16 september.

Agneta Norberg, vice ordförande i Sveriges Fredsråd, gestaltas på teaterscenen i höst i den nyskrivna pjäsen

– Jag tror att jättemånga i vårt samhälle funderar över hur man ska vara en god och schysst människa. Vi går förbi tiggare varje dag, jag tror att vi stänger av något när vi går förbi. Jag vill åt den känslan; det är svårt att vara en god människa, sade teaterchefen och regissören Frida Röhl till Göteborgs-Posten i våras.

Modern Tartuffe

Med nyskrivna "Röst", om gymnasisten Noor, skildrar Västerbottensteatern individens kraft i ett förändrat politiskt landskap, premiär i Skellefteå 16 september. Även Malmö Stadsteater diskuterar medborgarens roll och förväntningar i en nyskriven samtidspolitisk kabaret med bland andra sångerskan Nina Persson. "Vinnaren tar allt" är dock framflyttad till våren 2018.

Andreas Boonstra på Moment: teater i Stockholmsförorten Gubbängen gör modern bankman och politisk satir av Molières skamlöse bedragare i "Tartuffe", och Dramaten i Stockholm tar sig an förortsvåldet i nyskrivna "Klipp han".

Andra uppsättningar fokuserar på Trump-regimens USA, däribland Farnaz Arbabis "Angels in America" som spelas på Dramaten efter nyår. Malmö Stadsteater har för övrigt premiär på samma 80-talsdrama redan i september.

Trump dyker upp även i vårens politiska succéthriller, Jens Ohlins "Hamlet" på Galeasen i Stockholm som i september direktsänds på biograferna via Folkets hus och parker.

Religiös fanatism

Backa Teater i Göteborg speglar i stället samtiden och den religiösa fanatismen i "Jeanne d'Arc". Dramatikern Sissela Lindblom och regissören Malin Stenberg har gått tillbaka till rättegångsprotokollen från 1400-talet då den 18-åriga härföraren, inför kyrkans 163 män, envist hävdade att Gud talade till just henne.

– När jag läste protokollen hörde jag något annat i hennes röst än det jag sett i Hollywoodfilmerna. För mig blev ingången att via en västerländsk religion få en inblick i vad det är att vara bokstavstroende, att hävda att man via Guds röst har rätt att döda, säger Malin Stenberg.

Backa teater i Göteborg repeterar just nu Sissela Lindbloms nyskrivna

Fakta: Fler spännande premiärer

Lars Molins film "Den tatuerade änkan" blir för första gången teater. Ann Petrén och Björn Kjellman gör huvudrollerna i uppsättning som får premiär på Scalateatern i Stockholm 7/9.

"Stark som en räv" heter dramatiken Ylva Lööfs och Östgötateaterns fars med tydliga paralleller till Macchiarini-affären. Marika Lagercrantz regisserar. Urpremiär 15/9

Turteatern i Stockholmsförorten Kärrtorp är först med att göra teater av Jean M Auels romanserie "Gottbjörnens folk". Urpremiär 16 september.

"Tidningshuset som Gud glömde", samtidssatir om den konkurshotade tidningskoncernen Stampen av Gertrud Larsson, urpremiär på Göteborgs Stadsteater 23/9.

"Vem är rädd för Virginia Woolf". Tommy Berggren, nu utan "fin-h", regisserar Peter Andersson och Lena Ohlin som gör sin comeback på den svenska teaterscenen på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Premiär 29/9.

"Maken". Dramatikern Ninna Tersman har för Riksteaterns räkning dramatiserat Gun-Britt Sundströms roman om tvåsamhetens dilemman som nu blir teater för första gången. Urpremiär i Nora 3/10.

"Kung Oidipus/Antigone". Dramatenchefen Eirik Stubø tar sig an Sofokles antika dramer som får premiär på hemmascenen 3/11.

"Vintermusik" av Lars Norén handlar om en grupp pensionärer på semester. De pratar med varandra, men egentligen bara rätt ut, för sig själva, på en sandstrand i dödens väntrum. Urpremiär på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm 2/12.

Mer läsning

Annons