Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sverigeaktuella Stemme får stort stipendium

Nina Stemme får ett av årets Ganneviksstipendier. Världsstjärnan prisas för förmågan att "göra den klassiska operakonsten fortsatt angelägen". Men vid prisceremonin närvarar hon inte – då sjunger hon Nibelungens ring på Operan i Stockholm.

Annons

Operasångerskan Nina Stemme är en av årets Ganneviksstipendiater.

Framför en vägg täckt av priser sitter Nina Stemme i sin Stockholmsstudio. Alla utmärkelser får inte plats, konstaterar operastjärnan och låter antydan till ett leende mjuka upp den världsvana utstrålningen.

Nu läggs ännu ett pris till samlingen. Tillsammans med fem andra tilldelas hon Ganneviksstipendiet, med en prissumma på 500 000 kronor vardera.

– Det är alltid roligt att få uppmuntran, jag som inte har en så stor marknadsföringsapparat. Och det är roligt att mitt hårda arbete gör vågor på vattnet, uppskattas och syns, trots att operan är så smal.

Inte lätt

Förfrågningar från hela världens Wagner- och Straussälskare gör att Nina Stemme ständigt är på väg någonstans. Hon är uppbokad minst fem år framåt. Att hon nu sjunger Nibelungens ring på Operan är därför en händelse för fansen – inte minst då verket framförs i sin krävande helhet.

I Stockholm känner Nina Stemme en större press, hon märker "en särskild buzz" i operahuset när hon är hemma och känner sig tvingad att leverera.

– Det är spännande att komma hem och visa vad man gör i stora världen. Men det är inte helt lätt. För alla avdelningar har inte resurser så det räcker, säger hon och tar upp en av sina käpphästar:– Jag vill bygga ett nytt operahus för det nuvarande är jättetrångt och fungerar inte logistiskt. Akustiken fungerar inte heller, säger hon.

Fortfarande utmanad

Med sin höga, starka röst är Nina Stemme en av få som kan inta de klassiska sopranrollerna. Starka kvinnoporträtt passar henne. Men hon försöker också hitta styrka i Verdi och Puccini, så att det inte "blir så sliskigt". Och med roller som Isolde, Elektra och nu Brünnhilde går inget på rutin.

– Jag känner mig utmanad varje dag. Jag är van att leva med det. När man sjunger de här rollerna måste det vara så, så mycket ska stämma men det ska låta som att det är enkelt.

Repetitionstiden har varit kort. Uppsättningen är densamma som 2005, i Staffan Valdemar Holms regi, men nu spelar hon valkyrian Brünnhilde i stället för Sieglinde.

– Det är ett existentiellt öde. Hon går från en guddom till en kvinna, hämnerska och slutligen förlöserska av hela världen. Och det är en fascinerande psykologi mellan far och dotter. Det handlar om makt som korrumperar och kärlek som blir övervunnen av den makten.

Förnyare

Trots den traditionstyngda operan har Nina Stemme alltid försökt att förnya genren. Dels genom att sjunga också i nyskrivna operor men även i sina gestaltningar av människor.

– Jag gör det genom att berätta om människoöden på ett enkelt och lättfattligt sätt med ett modernt kroppsspråk, säger hon, och understryker att hon skulle sjunga även utan ett enda pris.– Min kropp behöver sången.

Fakta: Nina Stemme

Nina Stemme har sjungit på operascener världen runt och är en av världens mest efterfrågade sopraner. Hon har uppträtt på bland annat La Scala i Milano, Metropolitan Opera i New York, Wiener Staatsoper, Opera Bastille i Paris, Royal Opera House i London.

Hon jämförs ofta med operastjärnan Birgit Nilsson.

Stemme har mottagit en lång rad priser. Bland annat tilldelades hon 2013 Opera Awards första utmärkelse för världens bästa operasångerska. 2004 valdes hon in i Kungliga Musikaliska Akademien och 2006 utsågs hon till hovsångerska.

Framöver ska hon bland annat sjunga "Elektra" på Wiener Staatsoper och "Lady Macbeth von Mzensk" på Salzburger Festspiele.

Juryns motivering: "Hon har en unik förmåga att levandegöra de stora sopranrollerna. Hon är en av de artister som förmår att göra den klassiska operakonsten fortsatt angelägen, aktuell och livsviktig för publiken. Att hon är en av världens mest eftertraktade operasångerskor ter sig alldeles självklart."

Fakta: Ganneviksstipendiet

Stipendiet delas i år ut för femte gången. Årets stipendiater är: Birgitta Egerbladh (dans), Marie-Louise Ekman (bild och form), Eva Rydberg (teater), Per Åhlin (film).

Finansmannen Per Gannevik donerade före sin bortgång 60 miljoner kronor till Konstnärsnämnden år 2012. Då bildades Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål. Sedan dess delas årligen 2,5 miljoner kronor ut till konstnärer som kan förväntas ha betydelse för kulturarvet. De områden som vanligtvis stöds är bild och form, musik, teater och film.

Mer läsning

Annons