Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Far och son möts i soppteater

Niklas Hjulström står för regin och Lennart Hjulström spelar huvudrollen i föreställningen ”Nu när jag ändå är här” på Västmanlands teater.

Annons

Den spelas i dag onsdag som soppteater i samband med just en sopplunch på teatercaféet. Pjäsen är skriven av Per Naroskin och handlar om en äldre man (Lennart Hjulström) som går till en psykolog (Tove Edfeldt) i syfte att få ett intyg för att slippa en resa. Men just som mannen ska gå vänder han i dörren med orden: ”Nu när jag ändå är här”. Det visar sig att han bär på en mörk hemlighet och djupare problem som han måste få tala om.

– Jag och pappa har länge försökt hitta ett sätt och ett tillfälle där vi kunde jobba tillsammans. Vi har haft några inspelningsdagar ihop när vi båda spelade i en filmatisering av en Camilla Läckberg-deckare, men vi har aldrig gjort något på scen tillsammans. Nu är pappa snart 80 år och vi vill gärna göra något med det fortfarande finns tid, säger Niklas Hjulström, som också är chef för Västmanlands teater.

Niklas Hjulström och Lennart Hjulström. Far och son arbetar äntligen ihop.

Föreställningen blev på ett annat vis än han hade tänkt sig.

– Jag ville testa att pappa skulle göra en roll som var annorlunda mot dem han vanligtvis gör. Jag hade tänkt mig patienten som anti-intellektuell, men så blev han inte. Teater är ett kollektivt arbete och pappa är i sitt uttryck förknippad med en tänkare och det ger pjäsen ett särskilt djup. Jag fick inse att det helt enkelt är sådan han är.

Niklas Hjulström berättar om vad Lennart Hjulström har betytt för honom själv som skådespelare och regissör. När han själv började arbeta på Folkteatern i Göteborg var den fortfarande starkt präglad av det Lennart Hjulströms ledarskap 20 år tidigare.

– Han har alltid haft en idé om att teatern har en demokratisk funktion. Det har också format mig och jag kommer från en miljö där teatern gjorts på folkets och arbetarrörelsens uppdrag. På så vis har jag ett öra ute i publiken. För mig är inte teatern enbart en subjektiv konstform där det stora geniet ska uttrycka sig och publiken bara passivt ta emot.

– Jag brukar få höra att vi är lika på scen och det är hedrande förstås eftersom han är en så stor skådespelare. För mig har det också betytt att jag haft en av Teatersveriges största hjärnor bara ett telefonsamtal bort och det har jag utnyttjas samvetslöst genom åren.

Lennart Hjulström

Gör: Regissör och skådespelare

Ålder: 78 år

Karriär: Elevskolan vid Göteborgs Stadsteater 1961-1963. Sedan verksam som skådespelare och regissör på teatern. Utmärker sig med samhällsengagerad teater och är samtidigt verksam som regissör vid SVT Göteborg.

1976 – 1985 chef för Folkteatern i Göteborg och skapar en repertoar baserad på arbetarförfattare. Engagerar sig i att försöka nå en bredare och ovan teaterpublik.

Sedan slutet av 1980-talet till början av 2000-talet verksam som regissör och skådespelare vid Dramaten. Blir också Sveriges förste professor i regi vid Dramatiska institutet.

Lennart Hjulström har regisserat flera prisbelönta filmer och för en bredare publik är han kanske mest känd för sina roller som överste Erik Söderberg i tv-serien ”Tre kärlekar” och Martin Becks ärkefiende Lennart Gavling.

Niklas Hjulström

Gör: Chef för Västmanlands teater, regissör, skådespelare ochartist

Ålder: 54 år

Karriär: Teaterhögskolan i Stockholm 1990 och sedan verksam vid flerateatrar. Konstnärlig ledare för Angeredsteatern 1996-1999 och för Folkteatern i Göteborg 2001-2008. 2010-2016 regissör och skådespelare på Stadsteatern iStockholm och sedan chef för Västmanlands teater.

Som skådespelare fick Niklas Hjulström sitt genombrott som polisassistent Skacke i filmerna om Martin Beck med Gösta Ekman i huvudrollen. Han har ocksåspelat Annika Bengtzons man i filmatiseringen av Liza Marklunds böcker.

Niklas Hjulström har också en karriär som sångare i popduon Cue som är mest känd för hiten ”Burnin’” 1997.

Mer läsning

Annons