Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Troja har fallit! – En pedagogisk seger för 4:e teatern

Troja har fallit! Titeln på 4:e teaterns nya uppsättning ger associationer till det antika Grekland. Men här uppdateras 2 500 år gamla sanningar i djärvt skådespeleri och häftiga effekter.

Annons

Tragediförfattaren Aischylos trilogi Orestien ligger till grund för pjäsen vars målgrupp är tonåringar och unga vuxna. Men ingen begär att de ska hålla reda på antikens gudar och kungligheter. Regissören Fredrik Lundqvist, som har skrivit manus tillsammans med ensemblen, har nog tänkt så också, eftersom han låter spelet börja i entrén där en vildsint aktör på cat walk beskriver virrvarret av personer och händelser i en fart som gör det mesta obegripligt.

Vinsten är att publiken genast inser att det kan vara svårt att hänga med i handlingen men att föreställningen kommer gå på högvarv.

Det är ändå genialiskt att låta manus utgå från Orestien. Där kan ju plockas allt det som fortfarande ställer till det för människan: egoism, maktanspråk, girighet, svartsjuka, hämndbegär. Hur skulle en pjäs överleva i 2 500 år utan en ständigt aktuell kärna?

De fyra skådespelarna är mycket medvetna om vilken grym historia de berättar. De gör det med kylig inlevelse och massor av energi.

Victor Ström har en scensäker utstrålning i alla sina roller. Bara att byta utseende och karaktär på nolltid är en prestation.

Läs mer om "Troja har fallit!": Våld, blod och rock'n'roll

Även Alexander Wendelin växlar skickligt mellan rollerna Men hans utspel är väldigt starka. Med lägre tempo och mer nyansering skulle han vinna i tydlighet.

Joséphine Wistedt och Petra Heinänen behåller pjäsen igenom sina roller som Klytaimnestra respektive Elektra, mor och dotter i en spänd relation. Deras samspel är grymt men äkta och tätt, snyggast utryckt i en kort koreografisk scen.

Petra gör en trovärdig, trulig tonåring som äter smågodis och räknar ut dödande sattyg för sin mamma. Joséphine tolkar raffinerat teatraliskt sin komplicerade roll som maktlös drottning. Hennes uppenbarelse i morgonrock och tofflor, schablon för en hunsad hemmafru, är ett fyndigt tecken på att mycket har stått stilla igenom tiderna.

I det mysiga vardagsrummet pågår dödandets frosseri. Detaljerna är många och drastiska till publikens förtjusning. Musiken blandar genrerna häftigt och ljudeffekter ökar spänningen. Spelet är skruvat studentikost. Tragedin tenderar att närma sig farsen.

Man kanske inte förstår allt men det finns många ingångar till diskussioner. Och förhoppningsvis väcks ett intresse för det antika dramat och dess tidlösa ämnen. Då har 4:de teatern vunnit en pedagogisk seger.

Birgit Ahlberg-Hyse

Teater

Troja har fallit!

Regi: Fredrik Lundqvist

Manus: Fredrik Lundqvist och ensemblen

Musikalisk bearbetning: Pia Olby

Scenografi och kostym: Anne Helandsjö 4:e teatern

Spelas till och med 10 december

Även Västmanlands Teater satsar på scenkonst för ungdomar. Läs mer om "Horisonter" här:

Gränslös Horisonter på Västmanlands Teater

Horisonter – en högtflygande upplevelse på teatern

Mer läsning

Annons