Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Våld, blod och rock’n’roll”

I ”Troja har fallit” tar 4:e teatern sig an den klassiska tragedin ”Orestien”. Resultatet blir en mörk, skruvad och svartkomisk föreställning om hämndens drivkraft i en scenografi som för tankarna till David Lynchs surrealistiska filmvärld.


– Det landar i våld, blod och rock’n’roll, säger regissören Fredrik Lundqvist.

Annons

Aischylos drama ”Orestien” är en 2 500 år gammal pjästrilogi om hämnd. Fredrik Lundqvist, chef och konstnärlig ledare för 4:e teatern, vill med hjälp av den antika tragedin utforska det oerhört aktuella frågan om hämndens drivkraft.

– Det är bara att titta på det som sker i Mellanöstern nu. Olika länder, grupper och krigsmakter hämnas konstant mot varandra och det verkar aldrig få något slut. Hämndkänslor och revansch är något centralt mänskligt som vi alla bär med oss och något som jag tror att vi aldrig kommer att bli av med, säger han.

Fredrik Lundqvist har sett det förunderliga med det klassiska grekiska dramat, dess förmåga att tränga in i de djupast mänskliga och på så vis fånga de berättelser som sedan gestaltats om och om igen genom historien.

– Det är helt enkelt bra berättelser. Det är som med William Shakespeares ”Hamlet”. Disney lånade pjäsens grundtema till ”Lejonkungen” och det blev en fantastisk film.

– När vi ser en tv-serie som Game of Thrones hoppar vi till när någon av huvudkaraktärerna plötsligt dör. Men det är egentligen inget nytt, det greppet fanns redan i de grekiska tragedierna som skrevs för tusentals år sedan.

Petra Heinänen, Joséphine Wistedt, Alexander Wendelin och Victor Ström i 4:e teaterns blodiga föreställning

Om 4:e teatern hade spelat ”Orestien” i sin helhet hade de blivit en total speltid på drygt tio timmar. Nu har Fredrik Lundqvist i stället kokat ner de tre pjäserna till en koncentrerad föreställning på en dryg timme.

– Jag jobbar gärna så. Jag dekonstruerar och klipper sönder pjäser, väljer ut delar och sätter ihop dem igen.

”Troja har fallit” är också en uppgörelse med grundtexten.

Joséphine Wistedt som Klytaimestra och Petra Heinänen som dottern Elektra i

– Det antika Grekland var en oerhört våldsam och maskulin kultur. I Aischylos texter är männen brutalt förtryckande mot både kvinnor och de som inte är greker. De är både grovt sexistiska och rasistiska. Samtidigt göms detta förtryck i dessa otroligt vackra texter.

I föreställningen är kvinnans perspektiv i fokus.

– Kvinnorna i Aischylos dramatik är starka och får mycket utrymme, men det är med villkoret att publiken vet att de aldrig kan vinna i slutet. Mannens hämnd har ofta skildrats som berättigad och heroisk genom historien, medan kvinnans hämnd alltid framställts som slug och listig.

Petra Heinänen som Elektera i

Som Orestes och Apollon ser vi Victor Ström, känd bland annat från radioteatern ”Varuhuset Kriget” och tv-serien ”Spung”. Klytaimestra spelas av Joséphine Wistedt som också står för koreografin. De spelar mot de två finska skådespelarpraktikanterna Alexander Wendelin och Petra Heinänen från Teaterhögskolan i Helsingfors.

I David Lynch-inspirerad scenografi. Alexander Wendelin, Victor Ström och  Joséphine Wistedt.

Föreställningen spelas i en 50-60-tals doftande scenografi som inspirerats av dem amerikanske regissören David Lynchs egendomliga och svartkomiskt obehagliga film ”Rabbits” från 2002. Men dekoren för också tankarna till hans mer kända verk som tv-serien ”Twin Peaks” och långfilmen ”Blue Velvet”.

Det är alltså inte i en särskilt antik värld vi bjuds in till. Här följs det tragedihemsökta kungahuset Atreus konstant av ett tv-team i bästa dokusåpastil och delar av pjäsen utspelar sig på ett modernt ålderdomshem.

– Det är en parallell verklighet, en nära framtid eller rent av samtid. Vi skildrar vad som händer ifall de humanistiska värden som vårt samhälle vilar helt på tas bort och blottlägger blodshämndens underliggande struktur. Men jag vill inte moralisera och berätta vad som är rätt och fel, utan hoppas på att publiken bär med sig frågor och att föreställningen på så vis fortsätter när ridån har gått ned.

Rock'n'roll är en viktig ingrediens i föreställningen. Petra Heinänen, Victor Ström och Joséphine Wistedt lirar.

Även musiken spelar en stor roll i förställningen. Kraftfull rockmusik av Björk, The Smashing Pumpkins, Scissor Sisters och Pink Floyd förstärker pjäsens uttryck.

”Troja har fallit” riktar sig främst riktar till ungdomar i gymnasieåldern och unga vuxna. Föreställningen har premiär 4 november och spelas fram till 10 december.

Petra Heinänen, Alexander Wendelin, Victor Ström och  Joséphine Wistedt repeterar inför preimären av

Mer läsning