Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Många som anmält Voltia

Elbolaget Voltia har anmälts 19 gånger till Konsumentverket, bland annat för att personer har blivit uppringda trots att de har NIX-telefon

Andra anmälningar rör sig också om personer som haft en god man som förvaltar deras ekonomi, men som själva blivit uppringda och övertalade av Voltia.

Företaget är även känt hos Konsumenternas elrådgivningsbyrå, som ger personer råd och tips i energifrågor.

– De flesta fall den senaste tiden har handlat om brytavgifter. Ibland har man kanske tackat ja men ångrat sig, och ibland kanske man tackat nej men ändå fått en faktura, säger Bo Hesselgren, vd för byrån.

Två saker gör att fakturorna om brytavgift bör ses med skepsis, menar han.

– Avgiften har oftast varit utan förklaring, företaget måste ju specificera mer än ”brytavgift”. Dessutom har det oftast varit en oerhört kort betalningstid. Det är ett skäl att bestrida, vilket man alltid bör göra, säger han.