Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Molander: Få betalt för att köpa cykel borde vara för bra för att vara sant

Annons

Få politiska förslag har blivit så utskällt och hånat de senaste åren som elcykelpremien. Miljöpartiets älsklingsförslag som under januari till oktober förra året gav den som köper en elcykel högst 25 procent av priset tillbaka, för att få fler att skaffa ett elektriskt vidunder.

Till viss del har kritikerna verkligen på fötterna. Statliga pengar kan definitivt med fördel läggas på annat än att subventionera fordonsinköp. Ett dåligt system för uppföljning har dessutom gjort att premier betalats ut på minst sagt lösa grunder.

Men motståndare har också kritiserat premien för att vara en ”storstadssubvention” som bara skulle utnyttjas av den övre medelklassen i innerstan. Att den skulle ersätta några bilresor har dessutom hållits för minst sagt otroligt av belackarna. Hade de rätt?

I dagarna presenterade Naturvårdsverket den första utvärderingen av hur elcykelanvändandet utvecklats sedan premien införts. Det är intressant läsning för den som vill förstå hur svårt det är att styra marknaden med politiska medel.

Med ett så stort avdrag på priset kan man förvänta sig en rejäl försäljningsökning, och visst visar utvärderingen att antalet sålda elcyklar har ökat ordentligt. Graferna pekar rejält uppåt. Men. Försäljningsökningen var lika stor eller större åren innan subventionen infördes.

Subventionen har alltså absolut varit en belöning för de som har köpt en elcykel, men den har knappast lett till att fler personer har köpt en. För ett politiskt styrmedel som vill få fler att skaffa elhoj är det ett rätt komplett misslyckande.

Men det här med att subventionen bara skulle utnyttjas av cyklister i storstäderna, har kritikerna haft rätt även där?

Nej, faktiskt inte.

Tvärtemot vad många trodde har elcykelpremien inte blivit någon storstadssubvention. Det syns inte någon skillnad alls mellan hur stor andel av invånarna som har köpt en elcykel i storstäder och på landet. Det län där störst andel av befolkningen skaffat en elcykel är varken Stockholm eller Västra Götaland, utan Gotland.

Motståndarnas argument att elcyklarna inte skulle ersätta några bilresor verkar inte heller det stämma. Enligt undersökningen ersätter cyklarna ungefär lika mycket bilresor som gång-, cykel-, och kollektivresor tillsammans.

De som har köpt cykel uppger att de har gjort det för att få mer motion, slippa bil och kollektivtrafik, främja miljön och för att få större möjlighet att ta sig till olika platser.

Så, elcykeln är definitivt ett fordon som ökar människors rörelsefrihet och får fler att ställa bilen. Men det inser folk även utan att få betalt ur statskassan.

LÄS MER: Fler ledare av Matilda Molander

Anmäl text- och faktafel

Annons