Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Ericsson bekräftar – teamet tvingade honom att släppa Wehrlein: "Fick en order och lydde ..."

Marcus Ericsson hade tagit poäng i Azerbajdzjans GP på söndagen – om han bara fått för teamet.
I ovanligt uppriktigt pressmeddelande efter racet bekräftar Ericsson att han tvingades släppa stallkompisen Pascal Wehrlein förbi sig i kampen om tiondeplatsen.
– Givetvis var det en besvikelse, säger han.

Annons

Marcus Ericsson intervjuas efter söndagens race i Baku.

Det var på det 41:a av de 51 varven runt stadsbanan i Baku som Sauberingenjörerna ropade över radion att Marcus Ericsson, som då låg på tionde plats och var på väg att ta sina första poäng på nästa två år, skulle släppa om teamkompisen Pascal Wehrlein.

Det bekräftar Ericsson själv i ett pressmeddelande från Sauber som släpptes sent på söndagskvällen, över fyra timmar efter att kaosracet i Azerbajdzjan var över.

– Jag fick ordern att släppa förbi Pascal så att vi kunde försvara poängen åt teamet, och det lydde jag. , säger Ericsson i pressmeddelandet.

SE OCKSÅ (PLUS): "Den absolut bittraste placeringen av alla – måste vara djävulskt bra på att dölja favoriseringen ..."

Anledningen var, enligt pressmeddelandet, att McLaren-föraren Stoffel Vandoorne närmade sig bakifrån och att Sauberingenjörerna bedömde chansen att säkra poäng som större om Ericsson låg och försvarade sig mot belgaren medan Wehrlein fick hålla tiondeplatsen i stället för tvärtom. En strategi som fungerade: Med 36 hundradelars marginal höll Ericsson Vandoorne bakom sig medan Wehrlein rullade i mål 2,7 sekunder före svensken.

LÄS MER: Marcus Ericsson snuvad på poäng av stallkompisen i kaosrace – fick nöja sig med elfteplatsen

– I slutändan ledde det till ett bra resultat för teamet, men givetvis var det en besvikelse för mig att inte sitta i bilen som tog poäng med tanke på att jag hade legat tia under en betydande del av loppet, säger Ericsson, som tog över tiondeplatsen när Romain Grosjean fick problem med bromsarna 15 varv före mål, i pressmeddelandet.

– Men jag känner ändå att jag spelade en betydelsefull roll i att teamet fick med sig poäng genom att hålla Stoffel på avståndet under de sista varven.

LÄS MER (PLUS): Kaosracet varv för varv – läs ikapp direktrapporten

I pressmeddelandet berättar Ericsson också om de tekniska problem han hade efter att ha kört på bildelsrester som blivit liggande ute på banan efter de många krascherna.

– Det skadade högra delen av bilens golv. Jag hade en del problem i vänsterkurvorna och hade problem att hålla farten uppe, berättar han.

LÄS MER: Marcus bryter tystnaden om ryktena: "Upprörande, respektlöst, falskt och osant"

Marcus Ericssons alla poängrace i formel 1

Marcus har tagit poäng vid fem tillfällen under sina 64 race i formel 1:

15 mars 2015: Åtta i Ausraliens GP (fyra poäng).

12 april 2015: Tia i Kinas GP (en poäng).

26 juli 2015: Tia i Ungerns GP (en poäng).

23 augusti 2015: Tia i Belgiens GP (en poäng).

6 september 2015: Nia i Italiens GP (en poäng).

Sedan senaste poängen har det, när det är dags för Österrikes GP den 9 juli, gått 672 dagar, 36 race och över 22 månader.

Mer läsning

Annons