Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus frustrerad – hindrad av teamkompisen och problem med nya motorn: "Tappar tre tiondelar per varv"

Marcus Ericssons vråltunga formel 1-säsong fortsätter.
För andra kvalet i rad var svensken näst sist av alla i lördagens kval i ryska Sotji – och det enda som räddar honom från att starta i sista startled i söndagens race är en bestraffning som Stoffel Vandoorne åkt på.
– Det är frustrerande. Det är liksom inte okej att ha det så här varenda gång man är ute och kör, säger Ericsson till Viasat.

Annons

Marcus Ericsson ser ut att få en tuff söndag i Sotji.

Örebroföraren Marcus Ericsson har stora bekymmer med sin Sauberbil just nu, och att teamet stoppat i en ny motor inför helgens VM-deltävling i Sotji verkar snarast ha fått problemen att eskalera. Efter att ha varit långsammast av alla under fredagens båda träningspass hade Ericsson återigen stora problem under lördagsförmiddagens pass, vilket fick teamet att byta motorns "elektroniska kontrollenhet" ECU, men till ingen nytta som det verkade i kvalet några timmar senare.

Ericsson var näst långsammast av alla förare på banan, och hade bara den hårt prövade Haasföraren Romain Grosjean bakom sig när tidernas summerades.

– Vi tappade tre tiondelar per varv rakt fram, och det har vi liksom inte råd med att göra helg efter helg. Vi hoppas att vi ska kunna bryta det till i morgon, men det är liksom inte okej att ha det så här varenda gång man är ute och kör, säger Marcus till Viasat.

Därtill hade Marcus rejäl otur när han på sitt sista försök under kvalets slutsekunder var på väg att knipa 17:e startruta, men tvingades backa av då stallkompisen Pascal Wehrlein – som han skulle ha passerat, Marcus var tre tiondelar före vid sista mellantiden – körde av banan och orsakade gulflagg.

– På det sista varvet jag fick avbryta var jag på väg mot en riktigt konkurrenskraftig tid. Jag tror att jag hade kunnat gå ned mot 1.37,0, och det är ändå en okej tid i kvalet med den bil vi har, säger Marcus till Viasat.

Det är liksom inte okej att ha det så här varenda gång man är ute och kör

LÄS MER: Thed Björk skrev svensk motorsportshistoria – Volvos första pole position i VM någonsin

Eftersom Stoffel Vandoorne fått 15 placeringars bestraffning på grund av att redan nu, i fjärde racet, ha tvingats sätta in säsongens femte Hondamotor i McLaren-bilen (man får bara använda fyra motorer under en hel säsong), kommer Kumlasonen ha två förare bakom sig på startgriden i söndagens race, och starta från 18:e ruta.

– Det är klart att resultatmässigt var kvalet inte bra, men jag tycker att vi gjorde framsteg både i FP3 (lördagsförmiddagens tidsträning) och nu i kvalet, och det kändes riktigt bra med körningen också, säger Marcus till Viasat.

Marcus Ericsson var inte nöjd när han summerade kvalet i Sotji, där han enligt egen uppgift tappade tre tiondelar per varv på konkurrenterna på att Saubers redan svaga Ferrarimotor inte fungerade enligt ordning.

Förutom Wehrlein åkte även Renaultföraren Jolyon Palmer av precis i kvalets slutsekunder, och Palmer dundrade in i barriären och slog sönder sin Renault ordentligt, medan Wehrlein klarade bilen i princip oskadd.

I täten blev det dubbelt Ferrari när VM-ledande Sebastian Vettel la beslag på pole position närmast före stallkompisen Kimi Räikkönen – medan tidigare så dominanta Mercedes fick nöja sig med andra startled för Valtteri Bottas och Lewis Hamilton.

Vi har redan en fjolårsmotor, så vi måste i varje fall få den att gå maximalt vad den kan gå och inte ha några problem som gör att vi tappar ännu mer på rakorna.

Söndagens race startar 14.00, och Ericsson är försiktigt positiv till att Sauber ska kunna få till det bättre än lördagens kval. Men i sådana fall krävs att teamet får fart på den nya Ferrarimotor som alltså stoppades in i Ericssons bil inför helgen.

– Jag ser fram emot racet, självklart. Nu har vi inget bra utgångsläge, men jag tycker att det kändes bättre i FP3 och i kvalet kändes det riktigt bra. Det känns som att vi tog flera kliv till med både inställningar och körningen under dagen. Sedan är det frustrerande att vi är där vi är, men vi får se vad som händer i morgon i racet, säger Ericsson till Viasat och fortsätter:

– Först och främst måste vi få ordning på motorn. Vi har redan en fjolårsmotor, så vi måste i varje fall få den att gå maximalt vad den kan gå och inte ha några problem som gör att vi tappar ännu mer på rakorna.

Sauber kör i år nämligen med fjolårets specifikation av Ferrarimotorer, vilket bidragit till att teamet inte alls varit konkurrensmässigt under de tre, nu snart fyra, första racehelgerna. Det ryktas om att teamet nu är nära att skriva ett nytt avtal om motorleverans med Honda, men bytet kommer i sådana fall att ske först till nästa säsong.

Marcus Ericssons teamkompis Pascal Wehrlein snurrade av på sista varvet av första kvalomgången, vilket ställde till det för Ericsson.

Så gick det i kvalet

Kvalresulatet, tredje kvalomgången: 1) Sebastian Vettel, Ferrari, 1.33,194, 2) Kimi Räikkönen, 1.33,253, 3) Valtteri Bottas, 1.33,289, 4) Lewis Hamilton, 1.33,767, 5) Daniel Ricciardo, Red Bull, 1.34,905, 6) Felipe Massa, Williams, 1.35,110, 7) Max Verstappen, Red Bull, 1.35,161, 8) Nico Hülkenberg, Renault, 1.35,285, 9) Sergio Perez, Force India,1.35,337, 10) Esteban Ocon, do, 1.35.430.

Förarna som åkte ut i andra kvalomgången: 11) Carlos Sainz Jr, Toro Rosso, 1.35.948, 12) Lance Stroll, Williams, 1.35,964, 13) Daniil Kvyat, Toro Rosso, 1.35,968 (får tre placeringars bestraffning, startar som 16:e), 14) Kevin Magnussen, Haas, 1.36,017, 15) Fernando Alonso, McLaren, 1.36,660.

Förarna som åkte ut i första kvalomgången: 16) Jolyon Palmer, Renault, 1.36,462, 17) Stoffel Vandoorne, McLaren, 1.37,070 (får 15 placeringars bestraffning, startar sist), 18) Pascal Wehrlein, Sauber, 1.37,332, 19) Marcus Ericsson, do, 1.37,507, 20) Romain Grosjean, Haas, 1.37,620.

Mer läsning

Annons