Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elitserien i speedway stängs de kommande tre säsongerna - Inga gästförare tillåts: "Blir bra det här"

Det blir en del nya regler för elitserien i speedway nästa år. Bland annat stängs serien för ett antal år framöver.
– Jag är personligen emot stängda serier, säger Rospiggarnas Mikael Teurnberg. Men som läget är nu är det bra.

Annons

Mikael Teurnberg

I går släppte förbundet, Svemo, reglerna för elitserien 2018. Och det är en del förändringar, både stora och små. Reglerna har tagits fram av förbundet, men Elitföreningen Svensk Speedway, ESS, där samtliga elitserieklubbar är representerade, har fått komma med förslag.

– Det har varit en ständigt pågående diskussion och sedan har förbundet tagit besluten. Jag tror det blir ganska bra det här, säger Rospiggarnas respresentant i ESS, Mikael Teurnberg.

Här nedan förljer reglerna och Teurnbergs kommentarer om dem.

Elitserien stängs: Det blir samma antal lag som i år, åtta, men under säsongerna 2018, 2019 och 2020 kommer inget lag att på sportsliga grunder åka ur Elitserien. Lag i Allsvenskan, oavsett placering, kan fr.o.m. säsongen 2018 ansöka om en plats i Elitserien inför kommande säsong. Det ekonomiska kontrollsystemet samt anläggningskriterier kommer att ligga till grund för ansökan och ansökande klubb skall vid tidpunkten för ansökan vara likvid.

Teurnbergs kommentar: – Som sagt, jag är personligen emot stängda serier, men i nuläget är det rätt. Många klubbar dras med ekonomiska problem och kan en stängd serie göra att vi slipper klubbar som i och med tabelläget kanske "tvingas" till dyra "idiotvärvningar" i transferfönstret så är det bra. Jag tror det här kan ge ett annat lugn för utsatta lag. Som det är nu är det förödande för den klubb som åker ur. Dels kan du ha haft ett tufft år ekonomiskt, dels tappar du publik, sponsorer, ja, allt kan raseras om du hamnar i allsvenskan i fel läge.

Gästförarkontrakten tas bort: Inga gästförare kommer att tillåtas under säsongen 2018.

Teurnbergs kommentar: – Det tycker jag är bra. Som det har varit nu så tror jag inte svensk speedway gynnas av att storstjärorna kör i allsvenskan också. Där borde platserna vikas för de precis under de bästa och talangerna.

Ingen snittrabatt för juniorer: Den snittrabatt som tidigare gavs till svensklicenserade förare under 21 år tas bort.

Teurnbergs kommentar: – Det är väl inget att bråka om. Det finns ju ändå inte så många förare som omfattas av den regeln.

Förändringar i körschemat, ett reservheat stryks: Det blir samma körschema som 2017 med den ändringen att heat 11 (det andra heatet som varit ett så kallat reservehat där förare 6 och 7 möts) tas bort och ersätts med ytterligare ett nomineringsheat, heat 14. Till heat 15 skall som idag två av de tre poängmässigt främsta ordinarie förarna (inklusive bonuspoäng) nomineras. Till heat 14 väljer lagledningen vilka av de övriga förarna som skall nomineras. De tre programenliga heat som förare nr 6 och 7 har i respektive lag är låsta, alltså kan dessa dessa förare inte ersättas av eller bytas ut mot varandra. Förare nr 6 och 7 får däremot ersätta ordinarie förare i maximalt två heat, totalt får dom köra fem heat per tävling. Vid Riders Replacement får förare nr 6 och 7 köra maximalt 6 heat.

Teurnbergs kommentar: Det här tror jag blir jättebra. Nu får vi ju möjlighet att nominera en reserv eller två i heat 14 om de visat sig heta under matchen. Jag tror det blir roligare, mer intressant, med två nomineringsheat än som det är nu. Och reserverna har ju fortfarande tre heat som de är garanterade. En förbättring i mina ögon.

Upplägg och slutspel: 14 omgångar i grundserien och samma slutspelsupplägg som i år, det vill säga lag ett och två i serien direkt till semifinal, lag tre till sex gör upp i kvartsfinaler.

Teurnbergs kommentar: Bra att de behåller det som i år. I fjol (när Rospiggarna vann SM-guld, reds anm) var det bedrövligt - och dyrt- eftersom flera matcher som kördes saknade betydelse för guldjakten. Lite publik och litet intresse för betydelselösa matcher gav dyra poängkostnader.

Förartruppen: Antal förare i truppen är begränsat till 8 över ingångssnittet 0,500. Antalet 0,500-förare är inte begränsat.

Teurnbergs kommentar: I fjol var det ju sju plus två gästförare, så det här är bra det också. För mig, som bara hade en gästförare i år, är det ingen skillnad alls.

Taksnitt och golvsnitt: Ligger kvar på samma nivå som den här säsongen, det vill säga 10,250 samt 9,000.

Teurnbergs kommentar: Bara bra. Nu är det bara att bygga lag efter det.

Fotnot: Informationen är hämtad från svemo.se

Mer läsning

Annons