Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kom inte dragandes med moralsnack – Den som inte gör som Smederna kan inte vara klok

KRÖNIKA: I Smedernas lag till SM-final ett finns Andrej Karpov uppsatt som nummer tre.
Men inbilla mig inte att ukrainaren ska köra. Det där tror jag är taktik för att Smederna ska kunna nyttja sina stjärnor i extra heat genom så kallad riders replacement.
Moraliskt förkastligt? Kanske det.
Men Smederna gör rätt – och moralsnack har inte ett smack i en SM-final att göra.

Annons

30-årige Andrej Karpov har varit långtidskadad. Han har varit borta länge och har bara kört tre matcher för Smederna i år – och det tidigt på säsongen. Och enligt uppgift är det över en månad sedan han körde alls.

Men trots att klubben har friska och "varmkörda" alternativ är Karpov uppsatt, med all säkerhet utan att sedan vara på plats och köra, i det Smed-lag som på tisdagkvällen inleder jakten på ett SM-guld.

Smederna använde Karpov på samma sätt i den första semifinalen borta mot Masarna, vilket gav klar seger.

Det gnälldes på Smederna redan då. Och det görs det nu.

"Hur kan Smederna sätta uppe en förare i laguppställningen när han inte ska köra?

"Vad är det för j-la moral Smederna har?"

"De förstör sporten"

Så låter det och har låtit sedan semifinalen.

Blablabla. Larvigt, säger jag.

1. Om det nu stämmer att Karpov inte kommer till start gör Smederna ändå inget konstigt. Smederna gör rimligen allt de kan, inom ramarna för vad reglerna tillåter, för att bärga ett i Eskilstuna oerhört efterlängtat SM-guld. Den som i ett sånt läge INTE utnyttjar alla regler och möjligheter för att nå hela vägen kan inte vara klok.

2. Om du ÄNDÅ tycker att det Smederna gjort och troligen gör igen är moraliskt förkastligt, om än enligt reglerna, ska du väl inte gnälla på Smederna, utan på förbundet som har spikat reglerna kring riders replacement? Kanske på sin plats att inte tillåta riders för långtidsskadade förare, säg över två veckor?

Regeln gör nu att Smederna istället för att köra med Karpov har möjlighet att låta kanske just nu världens snabbaste förare, Matej Zagar (två GP-segrar i rad) och Andzejs Lebedevs i närmast hysterisk form, tillsammans med två andra förare, till exempel också formstarke Pontus Aspgren och en till, dela på Karpovs heat.

Ingen vet, men jag tror det i alla fall betyder minst åtta poäng på "riders-plats", en poängsumma som jag inte tror alternativen Leon Madsen eller Grzegorz Walasek nått upp i - än mindre en ringrostig Karpov. Så sett är Smedernas val lika självklart som genialiskt.

Smedernas uppgift på hemmaplan är lika enkel som tydlig: att vinna med så stor marginal som möjligt inför returen dagen efter (onsdag) i Vetlanda, landets svåraste bortaoval.

Då finns inte marginal för något moralsnack. Frågan för Smederna är, kan, och ska bara vara: "hur ger vi oss bästa förutsättningar på ett regelrätt sätt för att nå det målet?"

Lagledareduon i Smederna, som gjort succé i år redan innan SM-finalen, Jerker Eriksson och Stefan Jarl, gör, om de ännu en gång kör riders för Karpov, det enda rätta.

– Där uppe hamnar vi! Det pekade uppåt för Smedernas lagledare Stefan Jarl och Jerker Eriksson redan på elitseriens upptaktsträff i våras. Få trodde dem...

Om det sedan räcker till SM-guld mot ett fenomenalt Vetlanda återstår att se, men oavsett utgång så kan lagledarna och klubben i alla fall vara säkra på en sak:

De gjorde vad de kunde för att ge sig själv bästa möjliga förutsättningar. De gjorde vad de kunde för att ge publiken en så spännande final som möjligt.

Så gör riktiga ledare. Så gör en klubb som på allvar inte bara nöjt sig med att nå final, så gör en klubb som verkligen vill vinna.

Moral ska vi gärna prata om och låta oss styras av - men då i andra sammanhang.

LÄS ÄVEN: Krönika. Pove Persson: "Lite taktskänsla från domaren hade gjort det roligare att se på."

(+) TV: Vetlandas Tomas H Jonasson inför finalen: "Många vill ha revansch nu"

(+) LÄS ÄVEN: Vetlandas Szymon Wozniak - en snittraket i elitserien

Mer läsning

Annons