Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu vänder Fagersta-Posten trenden: ”Det visar att vi gör rätt med vår lokala journalistik”

Fagersta-Posten behåller greppet om läsarna. Det visar Orvestos senaste årsrapport om mediabranschen. "Det är jättehäftigt", säger Julia Engström, chefredaktör.

Det är tufft för mediabranschen, många mediahus går på knäna.

– Det är fantastiskt att vi behåller räckvidden, men samtidigt tufft att se flera i branschen backa, säger chefredaktören Julia Engström.

Räckvidden är måttet på antalet läsare. Vid förra mätningen låg den på 10 000 för Fagersta-Posten och för 2019 ligger den kvar på samma siffra.

– Det här visar att vi gör rätt med vår lokala journalistik, att det jobb vi gör är viktigt för många, säger Julia Engström.

I september genomfördes en omorganisation där en lokal chefredaktör tillsattes och ytterligare en reporter anställdes. I dag arbetar fem reportrar plus chefredaktören på tidningen. Visserligen fick redaktionen mer att göra när Fagersta-Posten återtog de flesta uppgifter som tidigare fanns på andra orter, men resultatet blev mer lokala nyheter och att de kom närmare läsarna.

– Vi får ofta höra att tidningen blivit bättre, läsarna uppskattar förändringen, säger Julia Engström.

Mikael Malm, säljchef för Fagersta-Posten säger:

– Fagersta-Posten bibehåller sin goda räckvidd och är fortsatt en mycket stark kanal för våra annonsörer. Räckvidden innebär hur många människor som läser och tar del av innehållet i vår produkt, vilket har en stor betydelse för våra företagskunder som syns i en kvalitativ journalistisk kontext.

Julia Engström anser att siffrorna visar att behovet av en lokaltidning är stort.

– Lokaljournalistik är väldigt viktigt och dessutom kul, det är därför jag har valt att jobba lokalt. Nu ska vi kämpa för att behålla förtroendet, säger Julia Engström.

Men trots glädjebeskedet får firandet vänta.

– Självklart ska vi vara glada och stolta, men med rådande coronaläge ska vi i första hand prioritera att vara nyhetsförmedlare, säger Julia Engström.

Om undersökningen:

► Orvesto Konsument 2019 mäter mediernas räckvidd och görs av Kantar/Sifo.

► Undersökningen genomfördes under perioden 1 januari – 31 december 2019 och totalt deltog 39 656 personer i mätningen.

Fotnot: Lennye Osbeck är frilansjournalist för FP