Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt mer lärarlöst för gymnasieeleverna

Nästa läsår får elever på NVU allt mer sällan träffa lärare. För vissa grupper kommer mer än hälften av timmarna att bli lärarlösa. För att lära sig ett språk! Det förstår nog var och en att det är orimligt.

Annons
Brinellskolan. Arkivfoto

”Vinsten” med så många lärarlösa lektioner är att då kan varje lärare ha så många fler elevgrupper inom ramen för sin tjänst. Men att vissa elevgrupper är små på de få lärarledda lektioner man har, kompenserar på intet sätt att elevernas timmar så ofta är lärarlösa. Och eleverna har också många andra ämnen att samtidigt försöka utvecklas i.

En allt större andel av våra ungdomar väljer att gå i vår egen skola. Den utvecklingen riskerar att brytas. Detta system med många grupper per lärare och att elever ska arbeta så mycket lärarlöst försämrar förstås också lärarnas arbetsförhållanden och möjlighet att göra ett gott arbete. Det riskerar att utlösa också en lärarflykt från NVU vilket än mer skulle förvärra läget.

Hur har man då tänkt kring undervisningens kvalitet? Det går emot allt man tidigare pratat om, det vill säga en skola där eleverna kan få det stöd de behöver för att utvecklas. Det går helt emot det man tidigare lovat; att mer resurser skulle ges till skolan för att lärare ska ha bra förutsättningar för att kunna utföra ett bra arbete. Och framförallt; är detta ett bra sätt att ge våra barn och ungdomar en möjlighet att lyckas väl i studierna och i livet i den hårda konkurrens de redan upplever?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons