Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bli föredöme, Fagersta!

Annons

Svar till Stig Henriksson, V (15/4). Att Fagersta har en trafikplan för att skydda gång- och

cykeltrafikanter har väl ingenting att göra med att Trafikverket och Fagerstas kommunalråd inte kan komma överens om hur problemet med rondellutsmyckningen ska lösas.

Idén om att använda riksvägen som matarled för biltrafiken skulle till och med någon från lågstadiet ha kunnat komma på. Det är väl det riksvägen är till för.

Om vi går tillbaka till rondellerna och utsmyckningen – med tanke på säkerheten, speciellt för gång- och cykeltrafikanter – skulle väl i så fall en hastighetsbegränsning i cirkulationsplatserna och övergångsställen i samband med dessa vara en trafikfrämjande åtgärd.

Hastighetsgränsen kan variera från rondell till rondell. Som det ser ut vid de utsmyckade rondellerna vid Kungsbron (observera ett övergångsställe för gående!) och Bergsmannen går det tydligen bra med 70 km/tim.

Rent allmänt vill jag påstå –

efter att ha kört lite överallt i vårt avlånga land och sett rondeller av alla möjliga slag och storlekar, med eller utan utsmyckning, med hastighetsbegränsningar som varierar – att Trafikverkets bedömning av rondellerna i Fagersta är minst sagt märklig.

Det finns ju ingenting som utmärker rondellerna. Jag kan inte komma fram till någon annan förklaring än att någon i Fagersta trampat generaldirektören på en mycket öm tå.

Vad jag kan komma på är det bara två tänkbara personer som kan ha gjort detta. Kommunalrådet och NVK-chefen.

Att kommunalrådet tycker att mina åsikter om hur man kunde gå till väga för att lösa problemet är förklenande omdömen om honom får stå för hans räkning.

Att ha en högsta tillåtna hastighet för hela genomfarten på ett visst antal kilometer i timmen borde väl bidra till att Fagerstas slogan ”Här får du livstid” även gäller en förbättring av miljön.

Låg jämn hastighet ger mindre utsläpp av miljöförstörande avgaser. Att jag föreslog 40km/tim var mera tänkt som en ytterlighet än ett realistiskt exempel.

Men med tanke på att kommunalrådet tar varje tillfälle som bjuds, i akt att förlöjliga de som inte har samma åsikt som honom, är ju inget nytt. Det blir väl så när man är omgiven av en samling ja-sägare.

Slutligen tror jag inte, till skillnad från kommunalrådet, att ansvaret endast kan läggas på Trafikverket. Det är aldrig bara den enes fel när två träter.

Nej, kliv ned från hästarna, så har vi snart våra rondeller utsmyckade och fina. Detta kan i slutänden bidra till att genomfartstrafikanten automatiskt sänker hastigheten, för att hinna med och njuta av godbitarna i rondellerna. Och dessutom hela den vackra staden Fagersta.

Man kanske till och med stannar till och därmed bidrar till att gynna stadens affärer.

Kalle på kammarn, Fagersta

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons