Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lärarlöst för att spara?

Annons
Elever utan lärare i klassrummet. Arkivfoto: Lennart Nygren/TT

Som en gammal politiker och pensionerad NVU-lärare kan jag inte låta bli att reagera på diskussionerna i Fagersta-Posten kring lärarlösa lektioner på Brinell-skolan (FP 15/6).

Det jag upplever som mest förvånande är kommentaren från ordföranden i NVU:s direktion Ola Wahlsten (S): ”Vi lägger oss inte i schemaplaneringen”. Jag har full förståelse för att en politiskt vald ordförande inte behöver ha en pedagogisk utbildning men frågan borde vara viktig för hur kvaliteten i undervisningen påverkas.

Är det på grund av spar-iver? Har någon konsekvensbeskrivning presenterats för direktionen? Är detta enbart en ledningsfråga eller har direktionen tagit beslutet om lärarlösa lektioner?

Jag är medveten om att mycket av verksamheten på NVU är delegerat till tjänstemän, men huvudansvaret ligger ju hos Ola Wahlsten som ordförande.

Det går inte att vifta bort en fråga som kan påverka både skolans arbetsklimat och framtid. Vad tycker eleverna och deras föräldrar om fenomenet ”lärarlösa lektioner”? Jag tror inte att lärare går ut i media om det är ett enkelt schemaläggningsproblem.

Hoppas att Ola Wahlstens uttalande kan förklaras med att han är ny på sin post som ordförande. Det kan vara på sin plats för politiker att kanske träffa skolans personal och elever för att få en bättre uppfattning i frågan.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons