Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu försvinner en onödig omväg i vården

Vi i den rödgröna majoriteten fortsätter att utveckla och förbättra vården i Västmanland tillsammans med personalen i landstinget.

Annons
Vårdbesök. Västmanland följer efter andra landsting och slopar kravet på att alltid söka vård hos familjeläkaren först. Foto: Bertil Ericson/TT

Vi vill förenkla för patienterna att ta en aktiv roll i deras sjukdom och behandling.

I linje med detta tar Landstinget Västmanland ytterligare ett viktigt steg för att öka tillgängligheten och delaktigheten i vården. Den 1 oktober införs två nya e-tjänster som stärker patienternas ställning och ligger väl i linje med nya patientlagen.

Den första förbättringen är egen vårdbegäran. Det innebär att patienterna själva kan skicka en egenremiss till den öppna specialistvården, (specialisttandvården undantagen) utan att behöva gå via sin familjeläkare.

Erfarenheten från de landsting som infört egen vårdbegäran är mycket positiv. Patienterna uppskattar möjligheten att ta större ansvar och egna initiativ för den egna hälsan, samtidigt som vårdcentralerna kan fokusera på patienter med andra behov än specialistvård.

Patienternas remisser bedöms av specialistkliniken på samma sätt som en remiss från en läkare. Det innebär att patienter kan få en besökstid på kliniken eller hänvisas till vårdcentralen om de bäst kan få hjälp där. Vård ska även fortsättningsvis ges på rätt vårdnivå.

Den andra nyheten, som många efterfrågat, är att alla västmanlänningar över 18 år nu har möjlighet att digitalt ta del av sin journal.

Patienter har sedan länge en lagstadgad rätt att ta del av sin patientjournal och hittills har patienterna varit tvungna att kontakta vårdgivaren och begära journalkopior i pappersformat.

Nu kan patienter, när de vill och med hög säkerhet, följa och påverka vårdprocessen, samt kontrollera om de uppfattat vårdpersonalen på rätt sätt. De kan också se vilka som tagit del av journalen, och på så sätt kan fall av obehörig åtkomst till journaler lättare upptäckas, anmälas och åtgärdas.

Båda dessa nyheter är e-tjänster som nås via landstingens gemensamma vårdportal 1177 Vårdguiden. Där finns sedan tidigare ett utbud av e-tjänster, exempelvis boka tid, lista om sig och beställa nytt recept. Egen vårdbegäran kommer också att kunna lämnas in som handskriven blankett, och patienter kan även i fortsättningen få ut sin journal i pappersform.

Denise Norström Hans Jansson Pernilla Rinsell

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons