Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rätt att inte tillsätta krisnämnd mitt under krisen

Ibland vore det kanske enklare att krypa till korset och erkänna att man haft fel, i stället för att envist och mot bättre vetande framhärda.

Annons

Jan Johansson (M) skriver ”har man tillsatt en krisledningsnämnd så ska den inkallas så snart en stor katastrof inträffar.”

Trots upprepade informationer så kan inte Jan Johansson ta till sig att hans utgångspunkt är helt fel.

Den politiska krisledningsnämnden ska träda in när den ordinarie organisationen inte kan hantera en kris. Läs gärna på det reglemente du själv har varit med att fastställa. Reglemente för krisledningsnämnden; § 2: ”Krisledningsnämnden får besluta att överta hela eller delar av en annan nämnds verksamhetsområde i den utsträckning som är nödvändig med hänsyn till den extraordinära händelsens omfattning och art. Nämnden har befogenheter att, vid extraordinära händelser när det finns behov av att samordna beslutsprocesser, överta hela eller delar av verksamhetsområden från övriga nämnder i den omfattning som är nödvändig med hänsyn till den extraordinära händelsen.”

Vid varje möte i krisledningsgruppen ställdes frågan; finns det behov av att politikerna i krisledningsnämnden tar över. Och varje gång var svaret nej, vi förmår hantera frågorna inom ramen för den ordinarie organisationen. Var och en må förstå att så länge det går, så är det till fördel att inte införa en ny organisation mitt under brinnande kris. Om det inte av alldeles särskilda och synnerliga skäl finns fog för det. Det är också därför utvärderingen konstaterar:

”Fagersta valde att aktivera krisledningsgruppen den 4 augusti 2014. Kommunen valde att inte aktivera krisledningsnämnden trots att kommunen ansåg att händelsen var extraordinär. Valet att inte aktivera krisledningsnämnden under skogsbranden kan ses som ett korrekt beslut av Fagersta kommun.”

Och några exempel på vilka konkreta problem det skulle medfört över att jag som kommunalråd ledde själva de snabba avstämningsmötena kan varken utredare eller Jan Johansson peka på. Och att kommunen bara vidareförmedlade säkrad information skriver utvärderarna följande: ”kommunen agerade korrekt avseende beslutet att bara publicera verifierad information. Skogsbranden spred sig snabbt, och information grundad på osäkra källor kunde ha resulterat i förödande konsekvenser”

Ibland vore det kanske enklare att krypa till korset och erkänna att man haft fel, i stället för att envist och mot bättre vetande framhärda. Att be om ursäkt för obefogade påhopp är dock säkert att begära för mycket.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons