Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rättvist, NVK-chefen?

Annons

Jag undrar bara hur NVK-chefen Harold Nilsson kan påstå att det är rättvisa att våra barn och vuxna ska gå, cykla, rida och stå och vänta på skolbussen i mörkret, utom i Hedkärra, som har en ganska bred väg och där man tydligen behöver lyse. På vilket sätt skiljer sig förhållandena i Hedkärra mot de andra byarna?

Åvestbovägen är en smal, krokig genomfartsled med mycket

trafik, båda vanliga bilar och många timmer- och flisbilar eftersom vi har ett sågverk mitt i byn. Efter den vägen bor det många barn och många hästar som är ute på vägen.

Hur kan man tycka att det är rättvist att befolkningen i Åvestbo

och andra byar ska färdas eller stå och vänta på skolbussen på en smal, isig väg i totalt mörker. Har vi inte samma värde som andra medborgare i kommunen?

Inger Johansson, Åvestbo

Svar direkt. Inger Johansson undrar hur jag kan påstå att det är rättvist att befolkningen i Åvestbo och andra byar ska färdas eller stå och vänta på skolbussen på en smal, isig väg i totalt mörker, förutom i Hedkärra.

Självklart har jag inte påstått det och det står inte så i artikeln en journalist på Fagersta-Posten skrivit och som jag utgår ifrån ligger till grund för insändaren.

Den rättvisa jag uttalat mig om är att Fagersta kommun anser att alla enskilda vägar inom kommun ska bedömas och behandlas utifrån enhetliga principer.

Därför har Fagersta kommun genom NVK upphört med frivillig kommunal skötsel av vissa enskilda vägar och i stället infört ett i förhållande till många andra kommuner generöst kommunalt bidrag till alla enskilda vägar över 200 meter inom områden för permanentboende, som komplement till de statliga bidrag som normalt utgår. Det framgår också av artikeln. Bidragsreglerna har under 2010 utökats till att även gälla vägbelysning.

NVK har också tagit ett principbeslut att upphöra med kommunal vägbelysning längs statliga vägar, men har valt att ännu inte verkställa det i avvaktan på resultatet av de initiativ bland annat Sveriges Kommuner och Landsting tagit i frågan.

Risken finns att det blir svårare att få ny vägbelysning om kommunen tar bort sina installationer och det har kommunen dragit sig för att medverka till.

Att konsekvensen blir att kommunal vägbelysning en viss tid blir kvar längs statliga vägar innebär inte att jag tyckt att det skulle vara rättvist eller uttalat mig så. Det står inte heller så i artikeln.

När det gäller Åvestbovägen har kommunen delat de boendes synpunkter att vägen har ett sådant allmänintresse att den borde vara allmän. Allmänna vägar, utanför detaljplanelagt område, svarar Trafikverket för.

Kommunen har drivit frågan ända till regeringen och förlorat.

Förbundschef NVK, Fagersta

Harold Nilsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons