Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skadlig alkoholreklam

Den här veckan (vecka 18) firas folknykterhetens vecka, men för den som ser annonser i medierna märks det knappast.

Annons
vinannons. Reglera alkoholreklamen hårdare, kräver skribenten.Foto: Leif R Jansson//TT

Alkoholreklamen har ökat explosionsartat det senaste decenniet, det är ganska lätt att se bara genom att slå upp valfri dagstidning.

Reklam i sig är inte dåligt, men alkoholreklam behöver, på samma sätt som tobaksreklam, regleras hårdare för att minska de negativa konsekvenserna för både individ och samhälle. Det finns även en väldigt stark alkoholnorm som utgår från att alla vuxna dricker alkohol och gör det svårt för den som inte vill eller kan dricka alkohol att tacka nej. Det är en norm som styr var, när och hur vi ska dricka alkohol och den skapar förväntningar på hur vi ska bete oss.

Den stora mängden alkoholreklam bidrar till normalisering av alkohol i allt fler sammanhang. Ett sätt att förändra alkoholnormen är att öka tillgängligheten på utbudet av alkoholfritt i nöjeslivet och att garantera fler alkoholfria drycker som ger smakupplevelser utöver de som läsk kan erbjuda.

Ett annat sätt är att protestera mot alkoholreklamen. Tidningar behöver annonser för att överleva, men de behöver inte bestå av alkoholreklam. Skadliga produkter ska inte exponeras utan restriktioner. Oavsett om det handlar om cigaretter eller alkohol.

IOGT-NTO-rörelsen i Fagersta genomför därför under v 18 två olika arrangemang med syftet att visa på att det finns även alkoholfria fester. Det blir dels en frågesport om droger mellan de politiska partierna i kommunfullmäktige (tisdag kväll) och en familjedag med en mängd olika inslag på torsdagen.

Besök våra arrangemang och få en trevlig stund tillsammans i goda vänners lag.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons