Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolmiljö är mer än pengar

Annons

Enligt Fagersta-Posten (20/4)

hotas Per Olsskolan åter av nedläggning. Trots att skolans upptagningsområde är stort, och att tre parallellklasser planeras inför nästa läsår för årskurs 1, riskerar skolan att läggas ned.

Den utredning som revisionsföretaget Pwc gjode lyfter dock enbart fram ekonomiska argument med hänsyn till skollokaler – det finns så mycket mer som borde värderas när man ser till en skola och till varje barns skolgång.

Att sätta på sig skridskorna och åka lite under rasten kan inte värderas i pengar, men är nog så viktigt för varje barn som gör det en solig och vacker vinterdag.

Att bygga koja i något av skogsområdena runt skolan, klättra i klätterställningen, leka vid ”skeppet”, gunga, spela landbandy eller ta fram pulkorna och åka nedför den otroligt hissnande pulkabacken – borde inte det värderas?

Att kunna gå hem från skolan utan att behöva korsa stora vägar eller åka skolbuss – värderas det?

Hur många andra skolor kan erbjuda skridskoåkning och backhoppning på skolområdet?

Ingenting av detta kan värderas i pengar, i kronor och ören, men för våra barn är det just det här som är viktigt. Skolan erbjuder otroligt stimulerande lekmiljö för barnen och lagom stora klasser.

Framför allt är skolan anpassad för yngre barn. Det är tryggt för barnen att gå på Per Olsskolan, och det är tryggt för oss föräldrar att lämna våra barn där.

Det räcker att barnen, när de ska börja årskurs 4, får längre väg till skolan. De ska då också komma till en skolmiljö med många fler barn och ungdomar, framför allt många fler barn som är äldre än de, eftersom alla kommunens 13-16-åringar går på Risbroskolan. Plus att Brinellskolan med sina elever finns inom skolområdet och delar matsal och idrottshallar med Risbroskolan.

Att flytta även de minsta barnen hit skulle säkert gå att genomföra – men vad mycket man skulle förlora!

De tre förslag som presenteras i utredningen innebär förflyttning av Per Olsskolans elever, nu 170 barn, till någon annan skola.

Det skulle troligtvis även innebära större klasser i de andra skolorna. Ny forskning visar dock att mindre undervisningsgrupper förbättrar skolresultaten.

Den nya rapporten från IFAU visar att elever som gick i mindre klasser på mellanstadiet fick bättre skolresultat än de som gick i större. Skillnaden i studieresultat höll sedan i sig genom hela grundskolan, och de som gick i en mindre klass hade också högre lön som vuxna (www.ifau.se).

Letar man efter ett pedagogiskt argument till att behålla Per Olsskolan och mindre undervisningsgrupper så har man det bästa argumentet där.

I en sådan här diskussion får de ekonomiska parametrarna ofta stort utrymme, men sällan de andra. Kan det som gör Per Olsskolan till en fantastisk skola värderas i pengar? Kan man ställa det mot de argument som utredningen för fram? Jag menar att man måste göra det.

Politikerna har alla möjligheter att se till andra mjuka värden som inte lika enkelt kan mätas. Att få gå på en skola som är nära hemmet, som är uppbyggd med fokus på det lilla barnet, bör också värderas.

Låt Per Olsskolan även i fortsättningen vara en underbar skola som utvecklar och stimulerar de allra yngsta barnen på bästa sätt. Låt Per Olsskolan få vara kvar!

Förälder, Fagersta

A. Lundén

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons