Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför detta fokus på just bröstcancer?

I stället för att behovet får styra medlen så tycks det vara insamlingskampanjerna med de vassaste reklammakarna som drar vinstlotten.

Annons
medel och behov. Om man sätter in pengar direkt på Cancerfondens konto fördelas medlen efter behov – i stället för utifrån känslomässiga kampanjer där fördelningen starkt kan ifrågasättas, anser skribenten.Foto: Björn Ask/TT$RETURN$$RETURN$

Varje år avlider cirka 20 000 människor till följd av cancer. Detta engagerar många och insamlingarna avlöper varandra. Nu är det åter dags för kampanjen Rosa Bandet där fokus är på bröstcancer. Kampanjandet är i full gång med galor, reklamfilmer och årliga insamlingsrekord. Frågan är dock varför detta fokus på just bröstcancer?

Sverige är världsledande på området och dödligheten i bröstcancer är förhållandevis låg jämfört med andra cancerformer. Det finns ett flertal cancerformer som skördar fler dödsoffer än bröstcancer. Cancerfonden beräknar att så många som 85 procent av kvinnorna som avlider till följd av cancer, avlider av andra cancerformer än bröstcancer.

En annan aktör är Barncancerfonden som under år 2014 samlade in närmare 300 miljoner kronor. Det motsvarar ungefär en tredjedel av de medel som Cancerfonden och Barncancerfonden tillsammans samlade in under året. Av de cirka 60 000 personer som årligen diagnostiseras med cancer är enbart cirka 300 barn. En tredjedel av alla insamlade medel för cancerforskning riktar sig således till en grupp som utgör en halv procent av alla cancerfall.

Det är uppenbart att insamlade medel och behov inte går i takt med varandra. I stället för att behovet får styra medlen så tycks det vara kampanjerna med de vassaste reklammakarna som drar vinstlotten. Detta då den gemensamma faktorn för dessa framgångsrika kampanjer är att de uteslutande baserar sin marknadsföring på emotionell beröring. Fakta får stå tillbaka för känslosamma berättelser om död, hopp och förtvivlan. Som givare känner man sig förd bakom ljuset då man via kampanjerna inte ges något underlag för att själv kunna bedöma behovet eller värdet av de medel man skänker till kampanjerna.

Cancerforskning är och förblir ett viktigt område lång tid framöver. Vill man stödja cancerforskningen är det bättre att man sätter in pengar direkt på Cancerfondens konto. Då fördelas medlen efter behov – i stället för utifrån känslomässiga kampanjer där fördelningen starkt kan ifrågasättas.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons