Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västmanland vinner

Annons

Samarbete är en framgångsfaktor. Långsiktigt samarbete för hållbar och positiv utveckling borde kunna manifesteras över alla sektorsgränser och över alla politiska blockgränser.

Med stort intresse läste jag ett inlägg på DN Debatt (9/3). Författarna är politiker, S, C och M, med lång erfarenhet från framgångsrikt samarbete i Skåne och Västra Götaland. Att söka samarbete i större regioner är sannolikt den viktigaste utvecklingsfrågan vi har att arbeta med, menar de. Jag håller med.

Utbyggd regional kollektivtrafik är en av de viktigaste utvecklingsfrågorna i Mälardalen och Bergslagen. Förbättrad tillgänglighet till en vidgad arbets- och skolmarknad hänger intimt samman med hela samhällets utveckling.

Rimligare taxor för pendling även på längre avstånd är av vital betydelse för att även de med normala löner ska kunna söka arbete i ett större perspektiv.

Stockholm bör kanske inte bli större än i dag med drygt 2 miljoner invånare. I Västra Götaland bor 1 570 000 invånare och i Skåneregionen mer än 1 230 000 invånare.

Västmanlands läns kommuner har med undantag Västerås i genomsnitt i stort sett stått still eller minskat befolkningsmässigt i mer än 40 år.

Tillväxten i Mälardalen bedöms i olika studier kunna bli

ytterligare omkring 500 000 invånare inom 20 år. Vi måste skapa bra förutsättningar så att så många som möjligt väljer Västmanlands alla tio kommuner.

Vi kan erbjuda unikt bra boendemiljö. Med rätt organisation och fullföljda satsningar kan vi erbjuda förstklassiga pendlingsmöjligheter. Nästan från var

som helst i Västmanland kan man nå många stora arbetsmarknader inom en timme

Med en storregion, Mälardalen-Bergslagen, bestående av de sex länen Västmanland, Örebro, Södermanland, Dalarna, Uppsala och Gävleborg skulle befolkningen totalt bli drygt 1 680 000 personer i nuläget.

För närvarande pågår i alla län och regioner utredningar om hur kollektivtrafiken ska organiseras på bästa sätt från och med 2012 för att möta framtiden.

Förutsatt att kommunernas inflytande kan garanteras och behovet av bra lokal attraktiv kollektivtrafik, typ Brukslinjen, kan säkerställas, kan landstingen sannolikt vara den långsiktigt bästa parten för en ny kollektivtrafikmyndighet i de flesta länen. Man kan även se det som ett steg mot en framtida stark storregion.

Västmanlands läge mitt i en framtida storregion med sex län och 1 680 000 invånare ger stor styrka och betydligt bättre förutsättningar för en positiv samhällsutveckling än med andra förslag.

Den regionala kollektivtrafiken behöver organiseras för bättre turtäthet, kortare restider, högre kapacitet, bättre tillförlitlighet och betydligt rimligare taxor än i dag för arbetspendling.

På längre sikt är det enligt min mening endast möjligt i ett storregionalt system där länsgränserna inte utgör något hinder – för någonting. Jag har arbetat med kollektivtrafik i mer än 30 år.

Nu är rätt tid att fatta rätt beslut som för oss in i framtiden – som vinnare – allihop.

Trafikplanerare, Västerås

Hasse Eriksson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons