Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi ersätter Elsas enligt det avtal som gäller

Vi hoppas verkligen att Elsas konditori kan byggas upp igen och Länsförsäkringar Bergslagen bidrar i allra högsta grad till att det ska bli så.

Annons
Borta. Elsa Andersons konditori. Foto: Marta el-Masri/arkiv

Senaste veckan har vi har följt diskussionerna kring återuppbyggnaden av Elsa Andersons konditori i Norberg. Eftersom det florerar rena felaktigheter vill vi förtydliga hur försäkringen fungerar och lägga rätt fakta på bordet.

Ägarna till Elsa Andersons konditori i Norberg har en fullvärdesförsäkring och vi ersätter den helt och fullt enligt det försäkringsavtal som finns. Totalt beräknas kostnaden vara mellan 10 och 15 miljoner kronor för att återställa byggnaden, en summa som vida överstiger marknadsvärdet. Om ägaren väljer att inte återuppbygga konditoriet, gör vi en kontant utbetalning enligt villkor.

När ett försäkringsbolag räknar ut ersättningen som ska betalas ut för en skada görs ett åldersavdrag. Detta är inte unikt för Länsförsäkringar utan gäller alla försäkringsbolag. Du får ut de pengar som byggnaden, din cykel eller din mobil är värd i dag – inte summan du köpte dem för. Som fastighetsägare har man ett ansvar att sätta undan pengar för underhåll, så även om fastigheten inte brinner förväntas man kunna göra underhåll som motsvarar åldersavdraget.

Om det inte gjordes åldersavdrag skulle försäkringar bli betydligt dyrare. Det skulle också strida mot en av försäkringens grundidéer, nämligen att man inte ska gynnas av att ha en skada.

I fallet Elsa Andersons konditori har det i media rapporterats om en summa på 3 miljoner i åldersavdrag. Det stämmer inte. Vi har gjort ett åldersavdrag för byggnaden på 1,6 miljoner kronor.

Precis som många andra hoppas vi verkligen att Elsa Andersons konditori kan byggas upp igen. Men det är också viktigt att vi behandlar alla våra kunder på samma sätt – med andra ord utifrån det som försäkringsvillkoret säger. Den förtvivlade villaägare i Norberg som ser sitt hus brinna upp, måste känna sig lika rättvist behandlad som företagaren bakom Elsa Andersons kafé.

Länsförsäkringar Bergslagen ägs helt och hållet av kunder och det är våra kunder som, via inbetalda premier, är de som kollektivt betalar de omkring 50 000 skador som anmäls till bolaget varje år. Blir det pengar över vid årets slut, alltså att skadekostnaderna varit mindre än vad våra kunder betalat in i premier, betalar Länsförsäkringar Bergslagen normalt tillbaka det som återbäring till ägarna, det vill säga kunderna.

Vi har tänjt på både försäkringsvillkoret och ersättningen till Elsa Andersons konditori så mycket det går – allt för att en återuppbyggnad ska bli möjlig. Vi hoppas verkligen att Elsas konditori kan byggas upp igen och Länsförsäkringar Bergslagen bidrar i allra högsta grad till att det ska bli så.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons