Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla gör så gott de kan

Annons

Svar till ilsken medmänniska (FP 19/9).

När jag läser din insändare får jag känslan av att du borde sätta dig in i ämnet innan du börjar klaga på hemtjänstens personal. Deras förklaring att man inte kan veta hur lång tid föregående besök kommer ta stämmer.

När jag jobbade på hemtjänsten hade vi per person en ganska lång lista med besök som skulle hinnas med under dagen.

Dessa var då hos vårdtagare med inplanerade besök. Utöver dessa finns det x-antal flera med trygghetslarm i hemmet som kan larma när som helst och de kan vara akuta.

Dessa prioriteras i sådant fall, med följden att schemat man hade i grunden förskjuts.

Det är inte alltid vårdtagare som blir lidande. Undertecknad fick flera gånger arbeta övertid för att täcka alla besök.

Alla som arbetar inom hemtjänst vill göra det så bra som möjligt för sina vårdtagare, men resurser saknas. Alla gör så gott de kan och stressar för att hinna men som sagt akuta larm eller olycksfall hos vårdtagare måste prioriteras och då räcker inte resurserna till alla gånger.

Detta är också en förklaring till varför hemtjänst dyker upp tidigare, för annars hinns inte allt med.

FD hemtjänstpersonal

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons