Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dieselbilen är ingen miljöbov

Annons

Dieselmotorn är en suverän maskin med både hög verkningsgrad och prestanda och när det gäller utsläpp av kväveoxider kan en enkel konvertering av äldre motorer göra att utsläppen av kväveoxider minskas med upp till 95 procent.

När det gäller miljöpåverkan är den inte värre än elbilars eller el/hybridbilars miljöpåverkan i de länder som får sin huvudsakliga el från icke fossila källor som kärnkraft, vattenkraft, sol eller vind. I länder med stor del fossil elproduktion från kol, gas eller olja blir ekvivalenten elbilar större än 1, det vill säga utsläpp av koldioxid blir större än för en dieselmotor. Tar man också hänsyn till miljöpåverkan från tillverkning av batterier så blir en dieselmotor enligt EU6-standard minst likvärdigt miljöalternativ.

I Sverige har vi en förhållandevis modern bilpark med dieselmotorer jämfört med mellan och södra Europa. Således tillhör lejonparten av den rullande dieselparken (75 till 80 procent) klasserna EU 5 eller EU 6. För att få perspektiv kan man säga att en bil från mitten på 70-talet släppte ut lika mycket av de reglerade hälsofarliga utsläppen som 100 nya bilar gör idag.

Ny teknik löser utsläppen av kväveoxider, omvandlas till kväve och vattenånga. Med ny teknik blir den renare för varje år. Varannan bil som har sålts hittills under 2017 är en dieselbil. Flest dieselbilar säljs i norra Sverige. I och med att reglerna skärps inom EU kommer den nya tekniken (SCR-katalysatorer exempelvis) men med mindre miljöpåverkan och uppfyller Euro 6-utsläppskraven.

SCR, eller selektiv katalytisk reduktion, är en teknik för utsläppsreducering som först infördes i kolkraftverk för att rena avgaserna från kväveoxider. Tekniken går ut på att man sprutar in en vätska och när kväveoxidpartiklarna når SCR-katalysatorn, omvandlas de till kväve och vattenånga.

Att konvertera en dieselbil till SCR kostar idag cirka 20 000-30 000 kronor och kommer troligtvis att sjunk drastiskt med ökad volym och konkurrens. Jämfört med subvention för elbilar på upp till 40 000 kronor kan det tyckas rimligt med en subvention från staten på 20 000 kronor vara rimligt. Staten har också här ett ansvar eftersom den har aktivt kampanjat för övergång till diesel under de senaste tio åren.

Fördelen med konvertering är att vi får en direkt reduktion av utsläppen av kväveoxider och SCR tekniken påverkar inte motorprestanda och bränsleförbrukning.

Källor: Ny Teknik, Teknikens Värld. Miljöfordon.se, STT Emtec, YARA Int

Leif Larsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons