Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flera orsaker till dåliga skolresultat

Annons

Det finns mycket att säga om skolresultaten i Norberg. En sak ska man ha klart för sig: låga resultat kan betyda mer än en sak. Det kan betyda att lärarna faktiskt sätter korrekta betyg. Då betyder det att lärarna utför sitt arbete och har förtroende att göra det uppifrån utan påtryckningar. Så vill vi väl ha det? Då hoppas jag verkligen att de nuvarande siffrorna som Socialdemokraterna gått ut med, trots att de inte är officiella än, stämmer, och att det inte är andra faktorer som gör att resultaten i så fall har ökat.

Låga resultat kan också betyda att alla elever inte når målen i alla ämnen. Det är inte särskilt snällt att använda ord som ”fiasko”, som Demokraterna Norberg använder, om en elev som kanske gjort sitt bästa men har väldigt svårt i ett ämne och inte nått hela vägen fram.

Det är flera saker som påverkar en elevs resultat. Elevens motivation spelar roll. Lärarens utbildning spelar roll. Föräldrarnas inställning till skola och utbildning spelar också roll. Det är inom alla de områdena man måste jobba för att öka skolresultaten på sikt i Norberg.

Bra resultat kan också betyda olika saker. Det kan vara så att årets nior var bättre i skolan än föregående årskull. Hur blir nästa? Vi får väl se. Statistiken från Skolverket kommer i september. Då vet vi med säkerhet vad årets nior fick för resultat. Jag ger mig till tåls till dess.

Liane Blom (L)

Liberalerna Norberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons