Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur prioriterar Trafikverket?

Annons

Sträckningen av riksväg 66 som kommer att byggas om med bland annat mitträcke. Karta: Google Maps

Tidigare i vår fanns en artikel i Fagersta-Posten om att Trafikverket beslutat att bygga om riksväg 66 mellan Fagersta och Ludvika. Hur har man kommit fram till att det är den vägbiten som är i störst behov av åtgärd?

Trafikmängden på väg 68 mellan Avesta och Örebro har ökat otroligt under de senaste tio åren, framför allt den tunga trafiken. Här har man rustat upp större delen av sträckan – men biten OTI – Riddarhyttan har helt glömts bort. Framför allt sträckan Sundet – Björkviken.Skall den tunga trafiken kunna hålla de 100 km/tim hela sträckan Avesta – Örebro skall det vara:

– Räckeseparering för hela sträckan Avesta – Örebro

– Förbättrad bärighet på vägrenen

– Säkra busshållplatser

– Förbättrad säkerhet vid korsningar och anslutande vägar

– Säkra passager för gång- och cykelstråk

– Viltstängsel för hela sträckan

– Trafikljudshinder

I en förstudie från 2009, objekt nr 8611830, var nybyggnaden av riksväg 68 Sundet–Björkviken planerad att starta 2012. När är den nu planerad att starta?

Sundet – Björkviken är extra smal eftersom den är byggd på en enkelspårig järnvägsbank, som anlades som stadsjärnväg 1914 – 1916 för att frakta malm från gruvor i Riddarhytteområdet till Östersjöområdet, och alltså aldrig anlagts för att vara en riksväg för tung transport.

Under 2016 skedde på denna sträcka både viltolycka och dikeskörning av lastbil.Sedan 2015 har Trafikverket Region Öst, länsstyrelsen och Transportstyrelsen blivit påminda om problemen med denna sträcka men uttalat att trafiksäkerheten måste få stå tillbaka för framkomligheten.

Är det en del av nolltoleransen!

Roland Lans, Darsbohöjden

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons