Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jag börjar närma mig ordet skandal

Annons

Försenad ombyggnad av Busstorget.

När jag läste FP den 1/9 trodde jag äntligen att Åsa Eriksson (ÅE) i sin insändare skulle besvara mina frågor. Men inte blev det så. Däremot får vi återigen veta att Busstorgets ombyggnad kommer att kosta 1,5 miljoner kronor. Nu tycker jag dock att även det låter mycket märkligt med hänvisning till Christer F/Lennart S med insändare samma dag (FP 1/9) där de redovisar NVK:s principer för arbeten på löpande räkning och att detta gäller även i fallet Busstorget. Att kostnaden här då ska kunna stanna på den nivån är väl rätt så osannolikt med tanke på hur planeringen redan spruckit i de flesta avseenden och det måste ÅE nu vara insatt i. Nu kom ju inte det här med Busstorget direkt som någon överraskning med tanke på val av ansvariga handläggare.

Min huvudsakliga frågeställning gäller kostnaden för ”Skolskjutsfiaskot” och då mörkar ÅE direkt. Kostnaderna för barn- och utbildningsnämnden glömde ÅE också bort.

Nu var insändaren rubricerad ”satsningar”. ”Skolskjutsfiaskot” är väl knappast en satsning utan en ren försämring om man då inte tänker på den kraftiga satsning på kostnaden som nu återkommer varje år framdeles för det verkar inte bli någon förbättring. Jag tror inte att det är någon som vill hävda att det är bättre nu än med Petterssons Buss.

Politiker brukar svänga sig med fina ord. Jag kan också ett, ”Konsekvensanalys”. Tänk om det gjorts en konsekvensanalys innan detta beslut togs: Har Petterssons Buss misskött verksamheten under de kanske senaste 30 åren de utfört detta? Vad händer med all lokalanställd personal på bussbolaget om vi byter mot ny entreprenör? Hur mycket skatteintäkter tappar vi på att både entreprenör och anställda inte är lokala? Vill ansvariga i skolan yttra sig i ärendet?

I Norbergs ”långtidsplan” lovordades den (då) nybyggda skolskjutsparkeringen (vid skolan) som bra och trafiksäker.

Ska vi vara ärliga var det knappast Petterssons Buss som valde denna lösning. Intressant fråga egentligen: Vem tog det beslutet?

Nu är det som det är med den här saken men när det blir fel med ny personal på jobbet är det aldrig en bra idé att sopa saker under mattan och tro att ingen ser det. Det är alltid bättre att konstatera fakta, rätta och göra om.

ÅE:s svar på frågan om ”anpassning av skolskjutstrafiken till det nya idrottshallsbygget” är inte heller ett svar, ”det kommer att finnas en busshållplats vid idrottshallen”. Jag tolkar detta som att ÅE totalt nonchalerar möjligheten att här få till en trafiksäker lösning för avlämning och upphämtning av skolbarn och samtidigt få en lösning av den nu katastrofala trafiksituationen runt skolan. Ska det byggas om vid senare tillfälle för ytterligare kostnader? Här vill jag nog börja närma mig ordet skandal.

ÅE skriver också att ”åhöraren inte vill förstå budskapet” Här tror jag nog att det är ÅE som inte vill förstå, för det kan väl inte vara så enkelt att ÅE själv inte har förstått? Och för att förtydliga frågan om kostnaden handlar det alltså om kostnadsökningen (fördyringen), det vill säga skillnaden mellan tidigare och nuvarande entreprenör, inklusive extrakostnader för barn- och utbildningsnämnden.

Jag ger upp här och räknar inte heller nu med att jag och alla andra skattebetalare i Norberg får något svar!

Torbjörn Norgren, Norberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons