Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kasta inte skattepengar i sjön

Annons

Även om alla broar över Strömsholms kanal höjs kan inte kanalen ta större båtar, djupgåendet sätter stopp, enligt skribenten.

Region Västmanland (före detta landstinget) satsar 75 miljoner kronor av skattepengar på att höja E18-bron över Strömsholms kanal, från av Trafikverket rekommenderade 2,5 meter till 4,0 meter för att kunna utveckla kanalfarten. Förutom att det är dyrt kan det komma att fördröja den efterlängtade utbyggnaden av E18 till fyrfältig motorväg ytterligare.

Investeringen är värdelös om inte även övriga sex broar mellan inloppet av kanalen i Borgåsund och E18 också höjs. Två av dessa är järnvägsbroar. Svenska tåg klarar inte annat än långdragna stigningar. Det kräver därför omfattande järnvägsarbeten för att nå 4,0 meters höjd.

Förutom att det är dyrt kan det komma att fördröja den efterlängtade utbyggnaden av E18 till fyrfältig motorväg ytterligare.

Bland annat måste hela Borgåsunds samhälle byggas om. Mälarbanebron i Kolbäck måste också höjas till 4,0 meter, vilket kräver att hela Kolbäcks rätt nybyggda bangård byggs om igen och höjs. Norr om Hallstahammar finns dessutom ytterligare sju broar, varav två järnvägsbroar till som måste höjas till 4,0 meter. Det är följaktligen ett skattebetalarnas gigantprojekt i mångmiljardklassen för att få nytta av höjningen av E18-bron.

Om man lyckas höja alla broar till 4,0 meter, kan man sedan köra stora båtar på kanalen?Nej inte alls, de 26 slussarna rymmer bara båtar 18 meter långa och 5 meter breda men framför allt enbart 1,35 meter djupgående. Ingen båtbyggare konstruerar båtar med 1,35 meter under vattnet och 4,0 meter överbyggnad över vattnet. Tyngdpunkten blir för hög!Region Västmanland måste ha blivit förd bakom ljuset i beslutsprocessen.

Vill man utveckla kanalfarten är det bättre att satsa under en tiondel på två nya kanalbåtar, anpassade till kanalen och slussarna, med låg tyngdpunkt och fällbar överbyggnad och låta broarna vara 2,5 meter.

De pengar som blir kvar i stället för den värdelösa broinvesteringen och efter föreslagna kanalbåtbyggen tror jag många västmanlänningar hellre ser satsas på löneförhöjning för 500 sjuksköterskor med 1 000 kronor per månad i åtta hela år, inklusive löneskatter med mera. Så stora pengar handlar det om som går till spillo annars.

Maria

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons