Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nytt förslag om vägskatt är på väg

Annons

Ett omarbetat förslag om vägslitageskatt kommer, skriver Pia Nilsson.

Svar på Erik Thorsells insändare "Mjölkbilen går inte på el". Det tycks ha gått Erik Thorsell spårlöst förbi att regeringen tagit avstånd från utredningens förslag om en vägslitageskatt.

Efter att ha granskat konsekvensanalyserna för de näringar och delar av landsbygden där lastbil är det enda alternativet gör regeringen bedömningen att utredningens förslag riskerar att försämra svenska åkares konkurrenskraft. Det är inte acceptabelt, därför säger regeringen nej.

Berörda departement jobbar nu vidare med att ta fram ett alternativt förslag. Varför vill vi införa en vägslitageskatt?

Låt mig påminna om att flera länder i Europa redan har infört avståndsbaserade vägavgifter, till exempel Tyskland, Österrike och Schweiz. En övergång från dagens tidsbaserade (eurovinjetten) till en avståndsbaserad vägslitageskatt är positiv för miljön, för säkrare vägar och ger möjlighet att skapa bättre ordning och reda i åkeribranschen.

En vägslitageskatt kan nämligen bidra till ökad information om vilka utländska fordon som befinner sig i Sverige. Flera möjliga tekniker finns, såväl kamerautrustning liknande den som finns för trängselskatten eller att lastbilar har en mindre GPS-enhet ombord. Det gör att polisen kan avläsa hur länge en lastbil kört i Sverige och om EU:s regler för gränsöverskridande trafik har efterlevts.

Seriösa åkerier utsätts idag för omfattande illojal konkurrens. Genom att anställa chaufförer från länder där villkoren är betydligt sämre, och låta dem köra i andra länder, kan transportföretag göra stora vinster genom att hålla nere lönerna och inte betala sociala avgifter.

I förlängningen riskerar det leda till att den seriösa åkerinäringen utarmas. Därför är det positivt att EU-parlamentet nu vill införa elektronisk övervakning av lastbilstrafiken för att stoppa lönedumpning i branschen.

Vi vill att Sverige ska ha en vägslitageskatt som både leder till att långväga gods flyttas från väg till tåg och sjöfart och som skapar ordning och reda i åkeribranschen. Vi vill heller inte ha en vägslitageskatt som missgynnar näringar på landsbygden där lastbilen är den enda alternativet.

Vi nöjer oss inte förrän vi har ett förslag som löser dessa uppgifter.

Pia Nilsson, S

Gruppledare i Trafikutskottet

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons