Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

På Försäkringskassan får man inte behålla något för sig själv

Annons

Måndagen den 12 mars skjutsade jag en vän till Försäkringskassan i Fagersta. Jag reagerade först på att det inte fanns något kösystem överhuvudtaget. Det fanns en slags skärmvägg längst in i lokalen men för övrigt fanns det ett antal bord utplacerade där man stod med handläggaren för att dra sitt ärende.

Två personer arbetade just då varav den ena gick omkring och pratade i telefon om en hjälpsökande och hade en konversation med denna person samtidigt så alla i lokalen kunde höra. Den andra handläggaren fick ett besök som krävde tolk och detta skulle ske genom mobil. Han kopplade på högtalartelefon och upplyste tolken om detta. Vad han inte sa var att det var ett tiotals andra personer i rummet som kunde höra allt de sa.

Jag är chockad över hur det kan få gå till så här. Ska det vara så att om man av någon anledning behöver hjälp av FK så skalas alla normala integritetsskydd bort? Oavsett ärende så ska man väl inte behöva blotta sig inför ett antal människor som inte alls vill eller ska höra vad man säger. Vet inte om detta är en tillfällig lösning på grund lokalbrist eller om det på något annat sätt kan ursäktas? Skäms på er FK, och hoppas detta var en tillfällig brist i er organisation!

Karin Nyman Andersson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons