Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ: Tågen ska användas där flest reser

Annons

I ett tidigare inlägg kritiserades att direkttågen Ludvika-Stockholm försvinner. Bilden: Fagersta C.

Flera röster, däribland lokala och nationella politiker, vill bevara direkttåget från Ludvika via Fagersta och Västerås till Stockholm som SJ kör varje vardagsmorgon med retur på kvällen. En sådan bra uppslutning för tågtrafiken är glädjande och det är vår gemensamma ambition att skapa snabba och bekväma förbindelser till och från södra Dalarna och norra Västmanland.

När direkttåget infördes förra vintern var det redan från början klart att tåget endast skulle gå under detta år. Vi informerade tydligt om det och jag beklagar om det ändå inte framgått.

Orsaken är att vi i år har ett dubbeldäckartåg ledigt på tidig morgon och sen kväll och som möjliggör att tåget kan övernatta i Ludvika istället för i depån i Stockholm. Nästa år finns inte den möjligheten eftersom tåget måste nyttjas där det gör bäst nytta för flest resenärer.

Vi kan konstatera att möjligheten att resa direkt lockat få. Under året har genomsnitt 15 personer per dag och tåg utnyttjat direktförbindelsen i ett tåg för minst 140 resenärer. Tågen går fulla, men nästan alla reser till eller från Västerås. Istället förstärker vi nu trafiken på sträckan Örebro - Västerås – Stockholm där tågen ibland går överfulla. Detta menar insändarskribenterna är att felprioritera. Det framstår som märkligt.

Vi fortsätter värna möjligheten att enkelt kunna resa till och från huvudstaden över dagen, även om det blir med ett byte i Västerås. Restiden förlängs med tolv minuter jämfört med direkttåget men det går däremot att vara framme i Stockholm redan före klockan nio.

Tågtidtabeller planeras med lång framförhållning. I dagarna har Trafikverket berättat vilka förutsättningar som finns för trafik under 2019. Våra önskemål ska vara inlämnade i april och i september fastställs tidtabellen. Nästa års tidtabell är alltså redan fastlagd efter en process på drygt ett år. Den långa framförhållningen behövs för att alla tågbolag och banarbeten ska kunna pusslas ihop och för att få personalens scheman och fordonsomlopp att stämma.

I nästa års tidtabell ökar antalet avgångar inom ramen för Tåg i Bergslagen. Det ger möjlighet för fler att välja tåget för arbete och fritid. Goda förbindelser stärker regionen och värnar miljön. Det tjänar vi alla på.

Niclas Härenstam, presschef SJ

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons