Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svaren uteblev om Fagerstas fastighetsaffärer

Annons
Fd Brukskontoret.

Det verkar som det finns en stor skillnad hur man uppfattar vårt konstaterande när det gäller att effektivisera 45,7 miljoner, som finns att läsa i kommunstyrelsens beslut (KS § 126-budget 2018 och plan 2019-2020 med diarienr. 2017.128.041).

Svaret från politiska kommunledningen är: "I den av kommunfullmäktige antagna budgeten (KF § 129 2017) finns ingen siffra överhuvudtaget avseende effektiviseringar." 

Också vid måndagskvällens debatt i kommunfullmäktige ställdes frågorna av oss och svaren uteblev.

Vi anser att fastighetsbolaget inte kommer att utveckla Fagersta, snarare att tynga ned Fagerstas bostäder med nya kostnader, exempelvis ny vd och annan personal i det nya bolaget.

+ Vad kostar det att bilda fastighetsbolaget?

+ Det kommer att påverka NVK.

+ Kommer det en hyreshöjning för ökade kostnader?

+ 1995 försökte man sig på ett fastighetsbolag men lade ner den idén eftersom det skulle bli för dyrt, vad är skillnaden mot i dag?

+ Vi har under 200 lägenheter i Fagersta.

När det gäller Brukskontoret samt ombyggnad av Norbergsvägen 19 och 21:

+ Finns ingen samlad bild, konstaterar att inte hela kommunen kan flytta ned.

+ Ingen samlad bild av kostnaden för Brukskontoret.

+ Vet inte vilka delar av kommunhuset som kan flytta ned och när.

+ Vilken typ av bostäder?

+ Kommer båda husen kunna byggas om, eller kommer kommunen bli kvar i ett?

I dagsläget är det särskilda boendet som planeras på Uggelbo ofinansierat med minst 55 miljoner enligt NVK:s beräkningar

De beslut som togs i måndags gör att viss del av Fagerstas insatser står ofinansierade och är okända

De insatser vi gör idag skall vara finansierade, så inte nästa generation får notan.

Hans Granlund (V)

Shiro Biranvand (V)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons