Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta bort alkoholreklam i medier

Annons

Den här veckan firas folknykterhetens vecka, men för den som ser annonser i medierna märks det knappast. Alkoholreklamen har ökat explosionsartat det senaste decenniet. Unga möts i genomsnitt av 13 340 inslag av alkoholreklam varje år, det behöver ändras. Reklam i sig är inte dåligt, men alkoholreklam behöver, på samma sätt som tobaksreklam, regleras hårdare för att minska de negativa konsekvenserna för både individ och samhälle. Det finns även en väldigt stark alkoholnorm som utgår från att alla vuxna dricker alkohol och gör det svårt för den som inte vill eller kan dricka alkohol att tacka nej. Det är en norm som styr var, när och hur vi ska dricka alkohol och den skapar förväntningar på hur vi ska bete oss.

Den stora mängden alkoholreklam bidrar till normalisering av alkohol i allt fler sammanhang. Varje vecka möts unga av 280 positiva budskap om alkohol. Ett sätt att förändra alkoholnormen är att fler platser får vara fria från alkoholreklam. Tidningar, tv och sociala medier behöver annonser för att finansieras, men de behöver inte bestå av alkoholreklam. Skadliga produkter ska inte exponeras utan restriktioner. Vi vill ha tidningar, tv och sociala medier fria från alkoholreklam.

Här finner vi ett område där den stora allmänheten dessutom är positiva till att riksdagen beslutar om reklamstopp. Märkligt är att länder som Frankrike är mycket restriktiva till alkoholreklam och att Sverige som hävdar att man vill föra en politik som gynnar folkhälsan inte är beredda att göra detta.

Bosse Axelsson, IOGT-NTO

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons