Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tidsödande väntan på ersättningsbuss

Annons

Hugo Oljemark, vd Tåg i Bergslagen , skriver om höstens slipersbyte som gett förseningar på sträckan Hallstahammar-Fagersta. Christer Ericsson antar att det inte är höstens slipersbyte jag menar när jag klagar på förseningar och inställda tåg och det har han alldeles rätt i. Det jag menar är sådana problem vi exempelvis hade torsdagen den 15 februari:

Jag och ett gäng andra skulle ta tåget kl 17.20 från Fagersta C mot Västerås. Vi får veta att tåget är ersatt av buss och i SJ:s app står det att tåget ska gå enligt tidtabellen.

Men först 18.08 kommer ersättningsbussen, chauffören säger att han kommer vara framme i Västerås kl 20.30, istället för tidtabellens ankomsttid till Västerås som är 18.15.

Vi är många som då väljer nästa tåg som avgår 18.20. Att SJ sätter in ersättningsbussar som ska gå enligt tidtabell ser så klart bra ut på papperet men i det här fallet kom vi resenärer fram snabbare genom att ta ordinarie tåg en timme senare, i praktiken ett inställt tåg.

Alla ni som skulle åkt det försenade tåget, ansök om förseningsersättning! Om du köpt biljett eller pendlarkort av VL finns blankett på VL:s hemsida, om du köpt av SJ, ansök via SJ.

Om vi ska få till miljömässigt hållbara transporter i framtiden måste kollektivtrafiken fungera bättre.

Anna Almquist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons