Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vad kostar skolskjutsfiaskot i Norberg?

Annons

Ombyggnaden vid bussarna drar ut på tiden.

Nu får vi snart ett nytt inslag i Cirkus KTM (Kollektivtrafikmyndigheten) eller Norbergs skolskjutsfiasko. Nu ska all busstrafik i Norberg helt plötsligt trafikera Norbergs torg trots att de tidigare inte varit möjligt med befintliga farthinder. Hur är det med planeringen och hur blev det med utlovat löfte, Åsa Eriksson att Busstorget skulle vara klart till skolstarten (enligt din insändare i FP den 12 maj)? Det här är något som tidigt planerats noga med detaljer som ”Medborgardialog” där två redan fasställda planer skulle diskuteras av ”den breda medborgarskaran”.

Ett annat märkligt inslag i Cirkus KTM är att det finns linjetrafik till Gäsjö och Karsbo men inte via Bjurfors. Jag undrar verkligen vad Norbergs skattebetalare i Bjurfors har för uppfattning om detta (här hänvisas det till ”trafikräkning”).

Är det inte dags nu Åsa Eriksson att få ordning på den här kostsamma cirkusen. Jag såg i ett inslag på Facebook att Norberg nu jämförs med Indien. Apropå Facebook, du anklagar mig där den 23 juli för att ”inte prata ur skägget” Det är väl precis vad du inte gör i samma insändare i FP den 12 maj 2017 när du inte klart redovisar differensen mellan tidigare skolskjutsentreprenör och nuvarande (Cirkus KTM).

Frågan kvarstår, vad kostade tidigare skolskjutslösning totalt? och vad kostar totalt nuvarande lösning inklusive alla extra bilar och bussar i ytterområden, alla extra arrangemang i samband med lov, skolstart och examen. Redovisa gärna klart och tydligt även de extrakostnader som barn- och utbildningsförvaltningen drabbas av som en följd av nuvarande lösning. Redovisa även gärna slutkostnaden för den nu försenade ombyggnaden av Busstorget.

Jag har förstått att KTM nu har sagt upp gällande avtal men att det redan har påbörjats omförhandlingar av detta. Nu är det här inte en stor engångskostnad utan detta är något som vi skattebetalare verkar få stå för fortsättningsvis, så det är väl inte för mycket begärt att du ”pratar ur skägget” och redovisar den icke blygsamma kostnadsökningen för fattade beslut.

Apropå Busstorgets pågående ombyggnad: Hur blir det med anpassningen av skolskjutstrafiken till det nya Idrottshallsbygget och den redan planerade nya bron över Norbergsån till skolan? Är detta något som tas med i nuvarande bygge eller ska det byggas om vid senare tillfälle till ytterligare kostnader?

Torbjörn Norgren, Norberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons