Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem styr över Norberg?

Annons

Norberg. Åsa Eriksson (S) (17/2) skriver att det är fullmäktige som beslutar vad representanterna i förbund/gemensamma nämnder ska driva för frågor respektive hur de ska ställa sig till frågor som kommer upp.

Om man som jag försöker följa politiken lite utifrån via protokoll ser man att så inte är fallet. Var och när avrapporteras/diskuteras frågor från förbund/gemensamma nämnder? Jag har inte funnit några frågor bortsett från rapporter från respektive förbund/nämnd i samband med bokslut av olika slag.

Om man tar frågan om SFI (svenska för invandrare) och eventuellt samarbete med Bergslagens folkhögskola finner man helt andra maktpåtryckningsstrukturer. Sedan våren 2013 har kommunalrådsgruppen drivit kampanj för ett samarbete utan beslut i fullmäktige. NVU har dessutom gång efter annan i direktionsbeslut förklarat att man klarar sig bra/inte har något behov av en aktör till när det gäller SFI.

Efter ett möte med kommunalrådsgruppen den 27 november byter plötsligt direktionen linje så den 11 december 2013 beslutar direktionen att uppdra till förbundschef att föra förhandlingar om ett avtalsförslag.

Det är den här typen av ”vid sidan om det offentliga” som vi i Norbergs framtid vill ha bort.

Anser du Åsa att det kommunala förbund som har till uppgift att bland annat svara för SFI inte klarar sin uppgift?

Hur effektivt är det att i lilla Norberg ha två anordnare av SFI. (NVU ska ju också bedriva SFI här)?

Är det här frågan om uppdragsutbildning krävs väl en upphandling? Det kan väl finnas fler än folkhögskolan som vill var med?

När det gäller skolan i Kärrgruvan. Det finns alltid en underton av att den skolan vi hade där inte riktigt uppfyllde det man kan förvänta sig av en skola. Du vet hur fel du har. Ser man som ni i fullmäktige skolan som en isolerad företeelse, en utbildningsindustri, kan man ju eliminera skolans samhällsbetydelse till en effektiv korvstoppningsmaskin. Med min personliga samhällssyn ser jag skolan som en naturlig mötesplats, ett av naven i en levande samhällsstruktur, ett incitament för en bosättning.

Vad gäller dagrehab. En dam jag känner fick en orange gummiboll att krama som rehab.

Så köp en boll, krama den och låt dig överraskas.

Putte Dahlström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons