Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Wallsten: Avgiftsfritt kan få fler att ta bussen

Annons

Svar till Tomas Högström (M), Helena Hagberg (L), Birgitta Andersson (C) (20 april).

Att klumpa samman införande av avgiftsfri kollektivtrafik i några av länets kommuner med regeringens satsningar på avgiftsfria bussresor under sommarlovet och ge det epitetet röstfiske blir lite av ett slarvigt inlägg i debatten.

Sett ur Fagerstas perspektiv så är busstrafiken långt ifrån gratis till att börja med, då kommuner i länet genom anslag på ett antal miljoner står för uppemot nittio procent av kostnaden för att bussarna överhuvudtaget ska kunna köras runt. Med betalande resenärer, det vill säga.

Att införa avgiftsfria resor för med sig en förhållandevis marginell merkostnad, för Fagerstas del handlar det om drygt 700 000 kronor enligt en beräkning som kommunens utredare tog fram för en tid sedan. Samtidigt har Fagersta kommun dragit in en del turer som haft så lite som en resenär var tionde resa och med det lyckats minska anslaget för kollektivtrafiken med en dryg miljon kronor.

På så vis har införandet av avgiftsfria bussresor i tätortstrafiken egentligen inte genererat någon merkostnad för kommunen överhuvudtaget. Det är inget annat som ”måste prioriteras bort”. Det handlar inte om att gratis är gott.

Det handlar om att faktiskt få upp användningen av de bussar som rullar runt i vår kommun, då jag kan tycka att det är det ett slöseri av allmänna medel att ha tomma bussar körandes. Då kan man kanske fråga sig om det ska finnas busstrafik överhuvudtaget, men jag utgår ifrån att det inte är det som Högström & Co far efter.

Det finns också annan potential. Den utvärdering som gjorts i Avesta kommun visade att den avgiftsfria trafiken där resulterat i en kraftig resandeökning samt minskad miljöpåverkan då en stor andel av de nya resenärerna var tidigare bilister. Kommunens intresse är då förstås att följa resandestatistiken likväl som att över tid se vilka effekter det kan ha på miljön, liksom att skapa förutsättningar för en väl utbyggd kollektivtrafik och infrastruktur som tillgängliggör Fagersta och arbetspendling i en större arbetsmarknadsregion.

Stimulans för en utökad användning av kollektivtrafiken helt enkelt. Vi har infört detta på prov och vi får se vart det leder.

Marino Wallsten (S)

Kommunalråd

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons