Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders Garpelin: Att fara och flyga eldar på den globala uppvärmningen

Utmana invanda beteendemönster

Annons
En helig ko? Foto: Stina Stjernkvist / TT

Man kan inte sitta och rulla tummarna om man ska hänga med säger Carl Bildt i en intervju i Expressen den 5 december.

Han berättar stolt att han numera reser mer än han gjorde som minister. Han redovisar sitt flygande under de senaste två månaderna, totalt drygt 113 000 kilometer. Det motsvarar närmare tio flygresor Stockholm-New York-Stockholm.

I tisdags samlades världens ledare i Paris för en uppföljning av hur det klimatavtal som undertecknades på dagen två år tidigare efterlevts. Det konstaterandes att länderna i stort sett lyckats hålla avtalet.

Vi förstår av det vi hör att det vi gör inte räcker för att få bukt med den globala uppvärmningen. Trots de ansträngningar som görs fortsätter glaciärerna att smälta och havsnivån att stiga på ett illavarslande sätt. Vad kan vi göra?

I Sverige liksom i andra EU-länder utmärks den senaste tidens politiska diskussion på miljöområdet av hur man lokalt ska hantera luftkvaliteten i de centrala delarna av storstäderna, en viktig fråga att lösa för dem som dagligen inandas luften.

Genom att prioritera denna fråga finns dock en stor risk att tappa fokus. Den helt avgörande miljöfrågan är den globala uppvärmningen.

Här krävs att vi utmanar våra invanda beteendemönster och är beredda att omprioritera. Vad är lättast att börja med?

Att som den förre ministern flyga närmare tre gånger omkretsen av jordklotet under två månader visar brist på omdöme eller brist på insikt när det gäller konsekvenserna av ens egna handlingar. Att flyga så långt motsvarar utsläpp på 41 ton koldioxid (businessklass, lägre för ekonomi- och högre för förstaklass).

Klimatpåverkan när det gäller koldioxidutsläppen motsvarar tolv års bilkörning, 1500 mil per år med en miljöklassad dieselbil. (Beräkningsgrund: https://zeromission.se)

Betänk att en familj på fem personer som åker på en Thailandsresa med flyg (ekonomiklass) orsakar lika stor påverkan på den globala uppvärmningen som att de kör sin bil i fem år.

Om varje människas klimatpåverkan begränsades till en bestämd nivå, så skulle många göra helt andra prioriteringar. Det är förvånande hur flyget tillåts vara en helig ko i vårt samhälle.

Anders Garpelin, professor i pedagogik vid Mälardalens högskola

Mer läsning

Annons