Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra om tågen blir pendeltåg och stannar vid fler stationer

Har bilen verkligen spelat ut sin roll?

Annons

Tågen ska åter stanna i Tillberga.  Så här såg stationen ut i juni 1959.

Det ska bli mer av pendeltåg i Västmanland, i varje fall enligt Landstingets Trafikplan 2030, som nu är på remiss. Tågen ska åter stanna i Tillberga och Valskog.

Budskapet är tydligt, tåg är bra och buss någorlunda. Bilen har spelat ut sin roll, i varje fall som regionförstorare.

Den bilden ligger väl i tid­en, men frågan är om den håller fullt ut. Bilen ger fortsatt mer frihet och flexibilitet, och snart borde det bli ett ordentligt genombrott för fossilfria drivmedel.

Bussturer är lättare att ändra än tågens spår. Protesterna i Surahammar visar att många gillar bussen så länge trafiken fungerar väl.

Planen lyfter fram infarts­parkeringar och det visar bilen lär fortsätta att vara viktig för pendling och andra resor. Här kunde ändrade reseavdragsregler, från tid till avstånd, göra att fler skulle lockas att ställa bilen på vägen till jobbet i stället för att köra hela vägen.

Det är bra om tågen får fler stationer. Det är svårt att ändra spåren, men genom att tågen stannar på fler ställen utefter de spår som finns kan fler få lättare att använda tågen.

Här finns mycket att göra. Det var bakvänt att tågen slutade stanna i Tillberga, märkligt att Eskilstunatåg­en inte stannar i Dingtuna eller att Mälarbanetågen susar förbi den upprustade stationen i Kolbäck. Sedan gäller det att kommunpolitikerna ser till att det byggs bostäder i både de gamla och nygamla stationsorterna.

Själv tillhör jag dock de tänkbara förlorarna och bör erkänna mitt ”särintresse”. Jag var kollektivtrafikplanerarnas ”drömresenär”. Valde att bosätta mig i Kvicksund för att tåget stannade och det gick att arbetspendla till Västerås.

Nu vill Trafikplan 2030 hellre ha en högbro närmare Eskilstuna, och det är oklart i handlingarna vad som händer med den nuvarande järnvägssträckan. Så jag verkar bo på den enda platsen som enligt planen kan få sämre tågförbindelser i tågpendlingens förlovade trafikplan!

Nu handlar detta om osäkra framtidsplaner. Bättre då att satsa på mindre men viktiga förbättringar, som mötesspåren vid Brattheden och nya spår vid Folkesta i Sörmland för Västerås- Eskilstuna och på bättre underhåll.

Mer läsning

Annons