Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fram- och bakvända samhällssignaler om bilar och körkort krånglar till det

Det borde vara billigare och enklare att ta körkort

Annons

Krångligt och dyrt att skaffa körkort.  Foto: VLT:s arkiv

I Sverige gillar vi att sända tydliga signaler om vad som är rätt och fel och om hur livet ska levas. När det gäller bilar och bilkörning har signalsystem dock snarare brutit samman och pekar åt alla möjliga håll.

Som nyligen framgick på nyhetsplats har andelen som klarar första uppkörningen minskat. Det är dyrt att ta många körlektioner och många väljer därför att chansa med att ta färre.

Det kan också ha blivit svårare att klara proven. I nollvisionens förlovade land gäller det att ställa höga krav på den som ska få köra bil

.Är de för höga? I en debattartikel den 12 oktober menade Weine Holmberg att teoriproven är en katastrof, särskilt för dyslektiker och för dem med svenska som andraspråk. Han ansåg att det var för många "kluriga" formuleringar i frågorna, som dessutom kunde handla om matematiska huvudräkningsproblem eller tekniska system som har saknar direkt samband med olycksrisker eller andra tydliga trafiksäkerhetsfrågor

.Bilen orsakar olyckor och är ett miljöproblem, i varje fall innan elbilen har slagit igenom. Det finns därför gott om förhoppningar om en framtid med färre bilar. Att färre ungdomar tar körkort brukar lyftas fram som ett tecken på ett den nya urbana människan klarar sig bra utan att köra bil.

Miljöforskaren Per Kågeson hävdade dock i SvD att det är en sanning med modifikation. Det stämmer att färre yngre tar körkort, men i åldern 35-39 år andelen bland svenskfödda lika hög som tidigare. Utlandsfödda har ökat kraftigt som andel av befolkningen, och bland dem, särskilt kvinnor födda utanför Europa, är det färre som har körkort.

Nu vill regeringen införa CSN-lån för at ta körkort. Skälet är att det för körkortslösa, särskilt för dem utan lång utbildning, blir svårare att hitta ett jobb. Å andra sidan har förarutbildning sedan 1997 full moms med 25 procent, så en stor del av priset är ren skatt.

Har höjda skatter således gjort det så dyrt att ta körkort att det därför behöver erbjudas statliga lån för att klara de höga kostnaderna? Kan med fog kallas statlig rundgång med pengarna.

Här kunde gott samhällets signaler bli mer tydliga. Inom överskådlig tid kommer bilen att vara viktig och värdefull för många. Att köra bil gör fler anställningsbara, särskilt när det handlar om en del av de så kallade enkla jobben.

Därför bör kostnader och krav för att ta körkort ses över. Bättre att sänka skatten än att införa nya lån och goda skäl att se över om alla krav och prov verkligen träffar rätt och är nödvändiga.

Mer läsning

Annons