Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kommunala bad ska inte sexualisera barn

Artikel 1 av 5
Striden om kvinnobadet
Visa alla artiklar

Könsseparation är ett bakslag för jämställdheten

Annons

Bild från omkring 1935. Kvinnor och män på då nyöppnade Sportpalatset i Stockholm.

I veckan var frågan om kvinnotider i badhusen på dagordningen när nämnden för Idrott och fritid samlades i Västerås. Nyligen diskuterades ämnet i kommunfullmäktige då Moderaterna hade ställt en skriftlig fråga. En utredning är på gång och Liberalerna - som likt M är kritiska till könsseparation - har lämnat in en motion. Majoriteten (S+MP+C+KD) kommer att behöva landa i en hållning. Förhoppningsvis blir det Kristdemokraternas mer skeptiska linje till "kvinnobad", även om mycket lite talar för det.

Separationen är en anpassning till förlegade värderingar, ett bakslag för decennier av kvinnokamp. Hans Stergel (C) kallade det i fullmäktige ändå för "en ickefråga lite grann". Marléne Tamlin (MP) drog till med att det skulle vara en "skitfråga". Och vänsterpartisten Per Lithammer påstod att de som ifrågasätter särskilda kvinnotider "fiskar i grumliga vatten" och är för assimilation. Han sade sig bli "illa till mods" av debatten.

Jag kan meddela Lithammer att vi är många med muslimsk bakgrund som badat under gemensamma tider under årens lopp. Det har gått utmärkt, och vi är knappast assimilerade av det. Personligen blir jag mer illa till mods av att politiker som vanligtvis är feminister plötsligt rättar sig efter religiösa dogmer och hederskultur.

I fullmäktigedebatten jämförde Magnus Edström (MP) badhusseparationen med att många idrotter är könsseparerade. Anledningen till att vi har flicklag i fotboll är dock knappast att "dygdiga" flickor inte får visa sig inför män.

I debatten var det även populärt att avfärda de kulturella och religiösa motiven bakom kraven på kvinnotider. Men som Roger Haddad (L) nämnde har intervjuade från Västerås till SVT själva angett religionen som förklaring till att de vill ha separation. Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt säger åtminstone rakt ut att badseparation av religiösa och kulturella skäl kan vara okej. Varför så svårt för somliga politiker i Västerås att erkänna att kraven kommer från konservativt och religiöst håll?

Personligen blir jag illa till mods av att politiker som vanligtvis är feminister plötsligt rättar sig efter religiösa dogmer och hederskultur.

När Lögarängsbadets separata tider innebär att det bara får jobba kvinnlig personal, samt att "manliga" besökare över fyra år gamla portas, är det någonting annat än "en praktisk lösning" som Yngve Wernersson (S) kallade det i fullmäktige. Säg mig, röda och gröna politiker, varför pojkar från fem år ska sexualiseras med hjälp av kommunen? Skulle sexualiseringen vara lika svår att se om ett gäng blonda kristna hade krävt könsseparation? Ser ni verkligen inte skillnaden på detta och Vårruset?

Självklart är det bra om simkunnigheten ökar, vilket den gör när skolorna står fast vid även flickors rätt till simundervisning. Vuxna som känner sig avklädda i baddräkt har möjlighet att bära den täckande burkinin. Sedan när blev åtskillnad mellan män och kvinnor den enda vägen till ökad simkunnighet?

Stefan Lind (M) och partikollegan Eleonore Lundkvist har rätt i att det här är en principiellt viktig fråga.

Miljöpartiets Marléne Tamlin väljer att se de särskilda badtiderna som kvinnors rätt till "trygga rum". Men kvinnor ska inte hänvisas till särskilda rum - vi ska ha ett enda stort offentligt, tryggt och gemensamt rum.

Alla artiklar i
Striden om kvinnobadet
Annons