Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Paniken är över men skolans problem består

Sverige vände trenden uppåt i Pisa

Annons

Svenska elever bryter trenden och höjer sina resultat i alla ämnen i Pisa-rapporten, enligt OECD.

Det är sällan någon är nöjd med att vara medelmåttig. Men när den internationella Pisa-undersökningen presenterades var det gott om lättade och positiva omdömen från politiker och skolexperter.

Detta trots att Sverige låg över snittet endast när det gäller läsförståelse, och för matematik och naturvetenskap låg vi på genomsnittet för de deltagande länderna. Finländska och danska elever lyckades bättre än svenska.

Ändå är det lätt att förstå de glada minerna. Svenska elever hade presterat sämre varje Pisamätning sedan år 2000.

Nu var trendbrottet tydligt. Svenska elever hade bättre resultat än katastrofåret 2012, även det är långt kvar till resultaten från de första Pisamätningarna.

Fanns det en världsregering skulle den ha anledning att vara bekymrad. För som helhet faller resultaten.

Att Sverige går upp till genomsnittliga resultat beror inte bara på att svenska elever har blivit bättre, utan också på att genomsnittet har gått ned. Finland har fortfarande bra resultat, men faller i naturvetenskap.

Däremot har den svenska skolan blivit mindre likvärdig. År 2000 var Sverige bland de länder som var mest likvärdiga, nu ligger vi på genomsnittet.

Det bryter mot den svenska självbilden av ett land som sätter jämlikhet och lika förutsättningar högt. Bristen på likvärdighet blir nästa utmaning att för svenska skolan.

Skolverket kunde inte ge något tydligt besked om varför trenden har vänt uppåt. Mattelyft eller läslyft nämndes, men i varje fall kan läslyftet knappast ha haft genomslag redan våren 2015, när Pisaproven gjordes.

Det handlar snarare om att krisinsikten har blivit spridd och kursen har rätats upp. Sverige har en olycklig förmåga att gå för långt åt olika håll.

Så även med skolan. Men till slut blev problemen med brist på kunskapsfokus, bristande respekt för lärarna och brist på struktur i klassrummet alltför tydliga. Alliansregeringen med utbildningsminister Jan Björklund (L) i spetsen inledde ett återtåg där lärare och lärande uppvärderades.

Fler slöt upp, om än med skiftande entusiasm. Nu tycks skolan vara på väg åt rätt håll, det gäller då att inte tappa fokus.

Mer läsning

Annons